skal jeg have creme
brevkassespørgsmål af
Anonym
11 år
mig og min ven onanerede sammen da han tog sin hud af pikken sagde jeg at det kunne jeg ikke og han sagde at jeg skulle have creme så jeg kunne tage huden af min pik men hvordan siger jeg det til mine forældre og hvordan skaffer jeg det?

Svar:
Hej med dig,
Fra 6-års alderen skal drenge kunne trække forhuden tilbage over pikhovedet. Men nogle har det der hedder forhudsforsnævring, som betyder, at forhuden er for stram til at det kan lade sig gøre. De fleste vokser fra det i løbet af barndommen, men nogle få, som dig, oplever at de stadig ikke kan som 11-årige (eller teenagere eller voksne). I langt de fleste tilfælde kan det behandles med creme, der indeholder binyrebarkhormon, så din ven har fat i det helt rigtige. Din læge skal udskrive cremen til dig, og du er derfor nødt til at fortælle det til dine forældre, som du også selv er inde på. Men hvordan gør du lige det?
Det kan føles enormt pinligt at skulle tale om den slags ting med sine forældre. Heldigvis har dine forældre også været unge en gang, og selvom det er længe siden, og selvom det kan føles som om de ikke fatter noget som helst af, hvad det er der foregår, så kan de ofte være en stor hjælp alligevel. Fordi de ved tit mere end man lige regner med.
Jeg tror det bedste du kan gøre, er at sige det lige ud. Der er intet pinligt i, at du ikke kan trække din forhud tilbage, men det kan blive meget smertefuldt, hvis det ikke bliver behandlet. Derfor er det vigtigt, at du får enten din mor eller far til at tage med dig til lægen, så du kan få recept på den creme du har brug for. Hvis det er svært at sige det til dine forældre direkte, kan du prøve at tage en snak med dem på et tidspunkt, hvor I laver noget andet og har fokus et andet sted - fx mens I er ude at køre bil, eller hvis I laver mad sammen. Det kan nogle gange være lettere at få tingene sagt, når man ikke behøver at kigge hinanden direkte i øjnene.
Jeg håber du kan bruge svaret og ønsker dig alt det bedste!
Mange hilsner,
Siv