Skal jeg flytte skole?
brevkassespørgsmål af
MS
14 år
Der er altid ret meget larm i vores klasse. Der er nogen drenge fra nogen andre lande der støjer meget og snakker grimt til lærene, især de kvindlige. Jeg synes ikke jeg lærer helt nok for jeg kan ikke altid høre hvad lærene siger og det er svært at få lov til at arbejde i ro. lærene kan ikke rigtig gøre noget, de slår lidt ud med armene. De der drenge snakker osse grimt og lissom nedsættene til os piger og siger ting om vores underliv og sådan. Mine forældre har prøvet og snakke med inspektøren men hun kan åbnbart ikke rigtig gøre noget. Jeg har mulighed for at starte på privatskole efter sommerferien for de opretter en ny klasse. På den skole er der ikke de problemer med den slags drenge og mine forældre vil godt betale og siger jeg selv må bestemme. Jeg ville godt lære noget mer men jeg har osse rigtig gode veninder i min klasse nu som jeg er knøttet til og jeg ved det er svært at bevare venskab hvis man flytter til anden skole et helt andet sted. Og kan jeg nu finde nye venner? Jeg ved også jeg kommer til at knokle en hel masse for at indhente det de andre har lært. Mine veninder har ikk mulighed for at flytte skole for deres forældre har ikke råd. Hvad gør jeg?

Svar:
Kære MS
Det lyder som en rigtig træls situation, du står i. Det er både frustrerende, at du ikke får ro i undervisningen, og samtidig står med et smertefuldt valg om at skulle overveje at forlade dine gode veninder.
Jeg vil skrive nogen forskellige forslag, der måske kan hjælpe dig med at finde en god beslutning:
Snak åbent og ærligt med dine forældre:
Fortæl dem helt præcist, hvad du oplever i skolen: Hvordan støjen og den dårlige stemning påvirker dig både fagligt og personligt. Bed måske om deres hjælp til at få overblik over fordele og ulemper ved at skifte skole. På den måde kan I sammen lave fx en liste over, hvad du vinder, og hvad du måske mister ved at skifte skole.
Overvej, hvordan du og dine veninder kan støtte hinanden
Det lyder, som om du har nogle gode veninder, der også er kede af hele situationen. Hvis I går sammen til en lærer eller skolens ledelse og fortæller, hvordan I oplever hverdagen, kan det måske skabe større pres på inspektøren, end hvis du står alene.
Det er desværre lidt trist, men noglegange skal der en fælles henvendelse til for at få de voksne til at reagere anderledes.
Tænk langsigtet:
Hvis du skifter skole, kan du (forhåbentlig) få mere ro til at lære og udvikle dig på den måde, du har brug for.
Selvom det kan være hårdt at skulle finde nye venner, er det også en mulighed for at møde nye mennesker. Og dine nuværende veninder behøver ikke at “forsvinde” helt, måske kan I stadig ses efter skoletid eller i weekenderne, hvis I gør en fælles indsats for at holde kontakten. Men det kræver selvfølgelig, at I alle vil det, fx have en fælles snapchat-gruppe hvor i kan skrive sammen.
Parat til højere fagligt niveau?
Hvis den nye skole ligger på et højere fagligt niveau, kan det føles overvældende at skulle indhente en masse. Spørg dig selv: Er du parat til at måske skulle give den en ekstra skalle de første måneder? Vil du kunne bede om hjælp derhjemme eller på skolen uden du vil føle det er pinligt? Husk der er ingen skam i at bede om hjælp, og indrømme der er noget man har svært ved, det er super sejt hvis man tør sige man har svært ved noget husk det.
Hvis du beslutter at skifte, så tal evt med lærere om, hvordan de kan støtte dig i at komme godt med fagligt.
Vælg det, der føles vigtigst for dig.
Noglegange står man i et valg, hvor begge muligheder har store fordele og store ulemper. Det er kun dig, der ved, hvor meget det betyder for dig. Prøv at mærke efter, hvad der giver mest mening for dig lige nu, men tænk også fremad på, hvordan du helst vil have det i hverdagen.
Overvej at evt tage kontakt til en studievejleder?
Hvis din skole har en studievejleder eller en anden vejleder, kunne det måske være en ide at booke en samtale. Fortæl om din situation, og hør hvilke muligheder der findes.
En vejleder kan have viden om både det faglige niveau på privatskolen, mulige støtteordninger på din nuværende skole, og hvordan man typisk takler et skoleskift bedst.
Det vigtigste er overall, at du føler dig tryg, respekteret og kan lære noget i din hverdag. Det er ikke i orden, at du og dine klassekammerater bliver talt ned til eller bliver seksuelt chikaneret, og det er skolens ansvar at sikre en ordentlig tone og et godt arbejdsmiljø i klassen. Husk, at det ikke er din skyld, at skolen har en dårlig stemning, og det er kun rimeligt at søge alternativer, hvis du ikke får den hjælp og støtte, som du behøver.
Uanset hvad du vælger, håber jeg, du finder en løsning, hvor du får den skolehverdag, du fortjener, samtidig med at du kan bevare dine gode venskaber så godt som muligt. Det er en stor beslutning, men forhåbentlig vil det lykkes for dig at tage en beslutning, du bliver glad for på længere sigt.
Håber mit skriv kan hjælpe dig og jeg vil ønske dig al held og lykke.
Med venlig hilsen Kylie.