Skal have mit liv tilbage
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hejsa med dig (: ' Som overskriften fint indikere vil jeg have mit liv tilbage, men jeg tror jeg får brug for nogle råd fra dig da du ser objektivt på det og ikke kender mig. For at sige det lige ud har jeg haft anoreksi hele mit liv faktisk, lægerne siger jeg havde de første tegn helt tilbage til jeg var 5 år, så har altid haft et forskruet forhold til mad. Bulimi har jeg nu haft i næsten 2 år. Og det er for at sige det mildt ikke et rigtig liv ! Jeg er næsten kommer op på et bmi der ligger på 18 men men men ! Jeg spiser stadig ikke normalt, for jeg ved simpelthen ikke hvad normalt er, og jeg vil ikke have kontakt til en diætist igen da jeg er bange for at folk så vil begynde at holde øje med mig igen og min psykolog har ikke rigtig forstand på det. Selv om det strider imod min natur at skrive dette her vil jeg gerne have din hjælp! Jeg løber 3 gange om dagen, har et træningsprogram på dvd der er på en halv time, plus jeg laver en masse sprællemænd, mavebøjninger og hop på stedet. Så jeg er ret aktiv kan man sige. Jeg vil ikke tabe mig igen, vil ikke blive den tynde mig igen det ved jeg godt jeg ikke bliver lykkelig af. Men jeg vil heller ikke tage mere på, mit bmi ligger på 17 lige nu og det skal det blive ved med indtil JEG føler mig klar til at tage mere på. Men som sagt jeg har et forskruet forhold til mad. Kan du hjælpe mig med en kost hvor jeg for indraget de madvare jeg nægter mig selv (pasta, kartofler og ris især!) i SMÅ mængder men de skal være der, med nok kalorier til ikke at tabe mig, men uden at jeg tager på. Min normale kalorie indtagen ligger på 300 kcal. i hverdagene og 800 kcal. i weekender. men jeg burde jo indtage 2000 kcal. kan du hjælpe med med hvordan jeg for draget de "forbudte" madvare ind i min kost men uden jeg tager på, og uden jeg taber mig? Kærlige hilser Jenna.

Svar:
Kære Jenna
Det første skridt mod at få det bedre er erkendelsen af, hvad der er galt, og du ved lige præcist, hvad det er, der er galt, så du er godt på vej til at opnå, det du gerne vil!
Det er ikke let at få et afslappet og naturligt forhold til mad, når du næsten altid har haft forskruede tanker om det, men også her vil jeg give dit et kæmpe skulderklap, for du er nået et kæmpeskridt i den rigtige retning for dig.
Jeg ved ikke om du vil bruge dette råd, men det er jo helt vildt dårligt for kroppen at løbe 3 gange om dagen. Kan du trappe det langsomt ned til 1 gang om dagen og så lave noget andet der er dejligt for din krop, det kunne være nogle strækøvelser, en afslappende tur i svømmehal, sauna, lidt yoga eller afspænding, ligge på sofaen og høre dejlig musik og tænke positive tanker, massage med olie, ansigtsmaske, fodbad med urter, karbad med dejlige urter eller aromatiske olier, du kan spørge til råds i en helsekostbutik - altså et eller andet hvor du får en god kontakt med din krop. Du kan sikkert selv finde på mange flere ting, og de behøver ikke koste noget.
Med hensyn til ris, kartofler og pasta, så er det lækkert at lave en salat, hvor du så kan komme lidt af én af delene i. Du kan også prøve perlespelt eller bulgur, det er lidt i samme retning og jo mere varieret du gør det, des bedre er det sikkert for dig. Nedenfor får du lige en opskrift og den ret kan du spise både morgen middag og aften – efter min mening, som den er eller med salat og ristet rugbrød til. Du kan bruge kogte ris istedet for bulgur.
Du kan også lave omelet med spinat og tomat og komme lidt pasta, ris eller stegte kartoffelskiver i. Du kan finde masser af inspiration på nettet.
Til sidst vil jeg anbefale dig at besøge vores chat her i Cyberhus. Her sidder der voksne som anonymt kan chatte med og måske kunne det være rart for dig..
Held og lykke fremover fra Eva
Chamignonpaté med bulgur
400 gr. champignon, skyllet og skivet eller i tern
1 dl. knækket bulgur
hvidløg efter smag
1 -2 løg
1 rødløg
- finthakkes
1 go tsk tørret timian
ca. 50 gr. finthakket hasselnøddekerner
50 gr smør
1 tsk. groft salt
godt med kværnet peber
2 1/2 dl. madfløde
2 æg
stødt chili
Ovnen varmes op til 175 gr.
Bulgur hældes i en skål og dækkes godt med kogt vand. Tilsæt lidt groft salt og læg et låg på. Trækker ca. 20 min. Afdryppes
Champignon, løg, timian, chili og nødder blandes i en skål. Brunes i smeltet smør i en stor pande. Evt. over 2 gange. Hældes i en røreskål.
Tilsæt bulgur
Madfløde, æg, salt og peber, chili røres sammen i en anden skål og røres godt sammen med champignon blandingen.
Hældes i en patèform eller lignende og bages ca 45 min.