Ska vi stoppe med sex
brevkassespørgsmål af
Jacob
14 år
Sorry for weird spørgsmål men har en lækker kæreste hun er kun 11 men vi knepper hver gang vi ses men jeg blir 15 om 2 måneder er det så forbudt for os og kneppe?

Svar:
Kære dig.
Det er godt, du skriver, jeg kan godt forstå, hvorfor du spørger. I Danmark er den seksuelle lavalder 15 år. Det betyder, at det er ulovligt for en person over 15 år at have sex med en person under 15 år. Grunden til, at vi i Danmark har den lov, er både for at beskytte børn fra at blive udnyttet, men også mod at ende i nogle situationer, de måske ikke selv kan mærke om de rigtig har lyst til. Det kan være rigtig svært at mærke, hvad man egentlig har lyst til, når man er meget ung, og det kan godt medføre, at man senere i sit liv kommer til at fortryde nogle af de ting, man gjorde, da man var yngre. Teknisk set, så vil det være ulovligt for dig at have sex med din kæreste, når du er over 15, og hun er under. Det er dog sjældent, at den slags sager bliver taget op eller dømt, medmindre den yngre melder det som overgreb. Hvis I begge to er med på at have sex, vil det nok ikke have nogle lovlige konsekvenser. Jeg synes dog, det er rigtig vigtigt, at I passer på hinanden, og særligt at du passer på hende, netop fordi hun er så meget yngre end dig. Den aldersforskel der er mellem jer vil måske ikke betyde noget, når I er voksne, men der kan være rigtig stor forskel på, hvor man er mentalt og fysisk, når man er henholdsvis 11 og 15. Derfor tænker jeg, at det er rigtig vigtigt, at I snakker om det, og I sikrer jer, at den anden føler sig tryg. Det er sådan set altid vigtigt, når det kommer til sex, men aldersforskel kan betyde rigtig meget. Så husk at snakke med hinanden, så I kan passe på hinanden!
Jeg håber, du kan bruge mit svar.
Sophie