Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Skæve tænder
brevkassespørgsmål af
Pige
14 år
Hej jeg er en pige på 14 der har haft skæve tænder siden jeg tabte mine mælketænder på de to øverste fortænder og de groede ud igen. Jeg døjer dagligt med hovedpine, og har prøvet alt muligt. Så har tænkt over om tændernes placering kan have noget med hovedpine at gøre? Føler nemlig også jeg mærker nogle “tråde” fra mine fortænder som trækker i mit hoved.

Svar:
Hej
Tak for dig spørgsmål om skæve fortænder. Jeg kan godt forstå, at du spekulerer om der er sammenhæng med din hovedpine. Det har tandlæger også sagt i mange år. Men det helt klare, korte svar er: nej. Hovedpine og skæve tænder har ikke noget med hinanden at gøre.
Det ved vi, for nogle mennesker med perfekte, lige tænder har problemer med hovedpine. Og nogle med utroligt skæve tænder har aldrig problemer med hovedpine.
Jeg tænker, at hovedpine kan komme fra tyggemusklerne. Hvis du for eksempel skærer tænder om natten når du sover. Men igen er det ikke dine tænder, der får dig til at skære tænder, det er muskelspændinger i kæberne. De hænger ofte sammen med spændinger i nakke/skuldre/ryg - måske har du også problemer med din ryg indimellem?
Tandlæger har i mange år lavet bidskinner til mennesker med hovedpine. Men en bidskinne kurerer ikke noget, den nedsætter højst hovedpinen i en periode. Og mange har svært ved at bruge skinnerne, fordi de smager grimt, spænder i tænderne og fylder i munden. Og de virker kun, hvis de bruges.
Så jeg tænker, at hvis det er hovedpinen det handler om for dig, så er det en sundhedsperson, der har forstand på rygge, du skal have fat i. Jeg bruger selv en kiropraktor. Andre bruger fysioterapeuter eller afspændingspædagoger. Nogle muskelspændinger kan hjælpes med ændrede sovestillinger, ændrede arbejdsstillinger, mere motion eller anden motion. Jeg bruger selv orange massagebolde i dagligdagen, når jeg kan mærke det spænder til. De kan købes i enhver sportsforretning (Select 11 cm dia) og koster godt 100 kronver for 2. De virker som massage og hjælper spændte muskler til at slappe af.
Hovedpine virker forskelligt på forskellige mennesker. Kommer ikke nødvendigvis af det samm og det er ikke det samme, der hjælper på alle mennesker. Men det er min erfaring, at hvis man i ung alder døjer med det, så skal man regne med, at ens krop har lettere ved at få hovedpine. Og derfor tænker jeg, at du burde gå videre med at finde ud af, hvad lige præcis din hovedpine handler om.
Find en god behandler, som foreslår dig noget, der hjælper dig.
Held og lykke med at finde ud af det
Niels, tandlæge