skæv tand
brevkassespørgsmål af
Silas
17 år
Jeg har lige været til tandlægen i dag på en af de lokale skoler. Her spurgte jeg så om jeg kunne få rettet min tand men fik desværre et nej. Det overraskede mig meget eftersom at jeg blev født med nærmest kun skæve tænder og ligepludselig fik at vide at jeg skulle være fyldt 18 først og betale 30.000kr. Kender i grunden til dette?

Svar:
Hej Silas
Det er en kedelig besked at få, hvis du har et ønske om at få rettet tænderne eller den ene tand. Jeg kan ikke sige dig, hvad den præcise årsag er, ud fra det du fortæller. En mulighed kan være, at tandlægen vurderer, at en behandling med bøjle, ikke vil have nogen sundhedsmæssig effekt på dine tænder.
Det er nemlig sådan at den offentlige tandpleje kun betaler for behandlinger der har betydning for om dine tænder kan holdes sunde. Hvis tandlægen vurderer at en tandretning "kun" har kosmetisk betydning, er det noget du selv skal betale. Det kan du principielt sagtens gøre allerede nu som 17-årig, men det kan være at tandlægen mente at du som 18-årig selv kan bestemme, og derfor selv kan bestemme at du vil have den behandling, selv om den "kun" er kosmetisk, så længe du selv betaler.
Jeg kan som sagt ikke vide om det er grunden. Det er udelukkende et muligt bud. Der kan også være andre grunde, og derfor tænker jeg du bør overveje at kontakte tandlægen igen og måske bede om at få en uddybet forklaring på den besked du har fået.
Mange hilsner Julie