Sexlegetøj og loven

brevkassespørgsmål

Sexlegetøj og loven

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Oprettet 4 år 1 uge siden

Jeg har læst flere steder, at det er ulovligt at købe sexlegetøj når man er under 16 år.

Jeg vil bare vide, hvad konsekvenserne er af at købe sexlegetøj på nettet når man er under 16 år.

Svar:

Hej med dig.

Tak for dit spørgsmål. Det er godt, at du skriver herind i brevkassen, inden du kaster dig ud i at købe sexlegetøj. Det er nemlig ikke så enkelt, når man er 14 år.

Du har nemlig helt ret - i Danmark er det ulovligt at købe sexlegetøj, når man er under 16 år. I Danmark er det ikke tilladt for forretninger eller webshops, at sælge sexlegetøj til unge under 16 år. Mange vil faktisk kræve at deres kunder skal være 18 år, før de vil sælge. Så du kan altså ikke købe sexlegetøj, før du er fyldt 16 år.

I Danmark står der i straffeloven, at det er forbudt at sælge "utugtige billeder eller genstande" til folk under 16 år. Det betyder, at det er ulovligt at sælge både sexlegetøj og pornografiske blade og film til unge under 16 år. I de fleste tilfælde vil butikken få en bøde, hvis de ikke overholder loven.

Til gengæld kan det måske være en mulighed, at lave noget sexlegetøj selv? Du kan prøve at google hjemmelavet sexlegetøj, og finde nogle gode bud på nemme måder at lave sexlegetøj på af ting man måske allerede har derhjemme, og ellers nemt kan købes steder, hvor det ikke er ulovligt.

Jeg håber, at du kan bruge svaret.

Venlige hilsner fra

Laura.

Lauraaaaas billede
Laura fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål