Udløbet kondom
brevkassespørgsmål af
Amalie
18 år
Hej. Jeg havde sex med min kæreste. Forleden og vi brugte en udløbet kondom. Den virkede helt fint og han spermede i mig mens han havde den på. Og nu jeg vildt nervøs og bange for jeg er gravid. Er der en chance for jeg er det?

Svar:
Hey Amalie
Jeg kan godt forstå at du bliver i tvivl, og så er det virkelig at du spørger.
Lad mig kaste mig direkte ud i det, og sige at jeg ikke tænker der er særlig stor sandsynlighed for at du er blevet gravid,  så længe kondomet ikke gik i stykker. Udløbsdatoen skal sikre at man kan garantere at kondomet kan holde, og ikke går i stykker under sex. Bruger man et meget gammelt kondom, der er langt over udløbsdatoen, kan det materiale kondomet er lavet af, blive mindre holdbart, og så kan uheld opstå.
Hvis det var tydeligt for jer at han kom i kondomet, og det ikke gik i stykker, tænker jeg ikke du behøver være bekymret.
Hvis du ikke får din næste menstruation, som du forventer, kan du selvfølgelig tage en graviditetstest for en sikkerheds skyld, men jeg tænker som sagt at risikoen er meget tæt på at være nul.
Mange hilsner Lasse