Sex uden kondom????!
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej, jeg er 15 år og min fyr er 16 år. Vi har sådan snakket lidt om sex osv. også fortalte han, at han ikke gider have kondom på osv. og at han hellere vil have sex med mig uden kondomet. Jeg foretrækker nok også, at han ikke har kondom på da det ikke er så tiltrækkende på en måde. Det her min og hans første gang, så vi begge har ikke sygdomme eller noget i den stil, men alligevel er jeg dog lidt bange, for at jeg bliver gravid. Han siger, at han har styr på det osv. Men jeg ved ikke helt?

Svar:
Kære du
Skønt at du har fundet en dejlig fyr, og at I føler jer klar til at have sex. Jeg synes det er så godt at du lige skriver inden I kaster jer ud i det. For jeg bliver faktisk nødt til at sige, at det er en ret dårlig plan I har.
Lad os starte med det her med sygdomme. Nogle kønssygdomme kan overføres ved andet end fuld sex, altså samleje. Så selv om ingen af jer har haft samleje, kan I være smittede, hvis I har haft oral sex, med andre?
Og så kommer den her med graviditet. Hvis du ønsker at være sikker på at undgå graviditet SKAL I beskytte jer bedre end med "han har styr på det metoden". For ærlig talt...det har han ikke. Den metode har været årsag til millioner af fødsler og børn verden over, og det er i bund og grund nok den dårligste form for sikkerhed overhovedet.
Han kan sagtens komme en lille smule, før han sådan rigtig kommer, og derfor kan der være en risiko, selv om han når at trække sig ud, inden han kommer. Han kan altså sagtens tro, at han har trukket sig ud i tide, men i virkeligheden har han allerede haft en lille smule udløsning, hvilekt er helt almindeligt.
Og bare det her med at tro, at man har styr på det, er en "farlig tanke". Særligt den første gang. Den første gang er det eksempelvis slet ikke ualmindeligt at fyren kommer efter ganske få sekunder. At han er så spændt at at han kommer sekundet efter han er kommet op i dig. Og så kan han ikke nå at stoppe noget. Man kan tro, at man har styr på det, men virkeligheden er, at det han man ikke. Det er præcis derfor man har lavet kondomer, p-piller og andre former for prævention. Fordi "jeg har styr på det metoden" ikke virker.
Jeg ved godt et kondom kan være akavet. Men det kan være ret mange gange bedre end uønsket graviditet. Det at komme kondom på, kan gøres til en del af det at have sex, så det ikke bliver sådan en mærklig pause. Snak sammen om at I synes det er lidt akavet. Så behøver det ikke blive det. Og hvis kondom bare ikke er en mulighed for jer, så snak sammen om en anden løsning. Den metode I har planer om nu, er virkelig en dårlig idé. I bliver nødt til at vælge en mere sikker, hvis ikke I vil risikere at skulle tage stilling til en graviditet.
Gode hilsner
Thea