Sex (og andre ting) som 14-årig??
brevkassespørgsmål af
Caro
14 år
Hej Cyberhus :) Jeg står lidt i et dilemma her. Jeg er 14 år, og jeg har en kæreste (K). Jeg er rigtig glad for ham, og vil gerne have sex med ham. Vi snakker tit om det, bla. om hvad vi kunne tænke os at gøre (sådan seksuelt) og hvad der tænder os. Jeg føler mig sikker omkring mit valg, men er inderst inde lidt bange. Grundet til det er, at jeg tænker meget over mig selv. Sådan om han mon kan lide mig uden tøj på? Er min krop flot nok? Hvad nu hvis...? Om vi er for unge? Hvad ville folk tænke hvis de fandt ud af det? Skal jeg fortælle det til mine forældre? Mine forældre er skilt, og min mor er meget streng omkring det med kærester, sex, kærlighed osv. Hun har fortalt mig at hun håber at jeg ikke har sex før jeg bliver 16-18 år. Blev sur da hun sagde det, fordi jeg rigtig gerne vil med K og jeg elsker ham. Synes ikke det er hendes valg at træffe, da det er min krop og mig, som bestemmer hvornår jeg vil. Men på den anden side, er jeg for ung til at have sex? Burde jeg vente? I forhold til mine egne erfaringer, har jeg ikke sådan prøvet noget decideret (fysisk) seksuelt med K endnu. Har 'sextet' (cybersex, skriver frække ting til hinanden over besked) med K rigtig mange gange + onaneret. Han har sendt billeder af sin pik til mig flere gange. Jeg har ikke sendt noget til ham, og han har sagt at han ikke vil have at jeg gør det. Fordi jeg før har sagt, at jeg var usikker omkring det. Synes det er rart, at vi stoler på hinanden så meget at vi gør det. (Det her kan godt lyde lidt cliché agtigt), men jeg ville gøre alt for ham. Tænker tit over min fremtid med ham, om hvordan vi bor sammen osv. Kort sagt, vil jeg rigtig gerne i seng med ham, men er stadig usikker omkring det. K har selv prøvet et par ting... Han har fået et blow job, og givet finger. Dog ikke til mig ): Det gør ondt at tænke på, at han har været intim med en anden pige... Han har forklaret mig mange gange, at pigen udnyttede ham og han nærmest blev tvunget til det. Pigen var 15-16. Er det ulovligt? At hun er så gammel i forhold til ham? Har generelt bare en masse spørgsmål omkring at have sex osv, og håber i vil svare på dem :) <3 Hilsen Caroline :)

Svar:
Kære Caroline,
Først og fremmest så lyder det som om du har fundet en rigtig skøn kæreste, som er ligeså glad for dig som du er for ham - dejligt! Gengældte følelser og tillid er et rigtig godt udgangspunkt at have når man skal have sex, især når det er ens første gang. Du er 14 år, og det er da selvfølgelig ungt, men jeg kan også høre på dig at du føler dig rigtig tryg ved din kæreste og at I rigtig gerne vil hinanden. Hvis I kun har været sammen en måned, så vil råde dig til lige at give det lidt mere tid, men hvis i har været kærester i længere tid, så tænker jeg faktisk ikke at det ville være forkert at have din første gang med ham. Men det handler meget om at du skal føle dig helt tryg ved det. Gør du ikke det, så vent til du føler dig mere klar. Man skal ikke føle sig presset til sex, men det hører jeg heller ikke at du gør.
For dig handler det mere om, hvordan du har det med dig selv og, hvad andre vil tænke. Hvad andre tænker, er faktisk lidt ligemeget. Det er ikke andre det handler om - det er dig. Jeg kan dog godt forstå dine tanker ift. dine forældre, hvad de vil tænke og om du skal sige det til dem. Det kan være rigtig rart at have en fortrolig at tale med om sex, hvis man bliver i tvivl om noget eller oplever noget ubehageligt, men hvis du lige nu ikke føler dig tilpas ved at skulle fortælle dem det, så lad være. Du kan altid fortælle det til din mor f.eks. på et andet tidspunkt. Hvad angår din mors holdning til din alder, så er det helt naturligt at en mor tænker sådan. Jeg kan også godt forstå hun tænker som hun gør fordi 14 år er tidligt at have sin seksuelle debut. Så hun er bare en helt almindelig mor, der bekymrer sig for sin datter. Men du har ret i at hun ikke kan holde dig fra at gøre det da det er din krop og dig selv, der styrer, hvornår du føler dig klar. Derfor tænker jeg også at du skal vende fokus mod selv lidt og væk fra, hvad andre tænker. Mærk efter, hvad du er klar til. Måske skal I ikke gå hele vejen med det samme. Måske skal I bruge nogle gange på at putte og komme tættere på hinanden rent fysisk. Måske skal I endda prøve at være nøgne sammen uden at det fører til sex. På den måde bliver i mere intime, men det vil foregå i et roligt tempo. Samtidig vil du også kunne øve dig i at slappe mere af i din krop når du er tæt sammen med din kæreste. Jeg sikker på at han synes du er det lækreste, men at tænke om din krop nu er flot nok og om han kan lide dig uden tøj, er meget normalt for piger. Så prøv om du kan finde fred med at din krop er dejlig som den er - det vil hjælpe dig til at slappe mere af.
Hvad angår din kærestes tidligere oplevelser med hende pigen, så synes jeg ikke det lyder som noget, der har været ulovligt. Jeg hører lidt at det, der egentlig fylder mest, er at han har haft seksuelle oplevelser med en anden end dig. Det er bestemt aldrig rart at tænke på sin kæreste sammen med andre, så jeg kan godt forstå du føler som du gør. Det er desværre bare noget man ikke kan gøre noget ved. Tænk på alle dem, som har haft flere kærester, og det bliver ofte ikke mindre jo ældre man bliver. Det gode ved det, kan være at ens kæreste så har lidt erfaring og det kan give en tryghed for nogle. Uanset hvad, så skal du i hvert fald prøve om du kan lægge det bag dig - husk det er dig han er sammen med, og det lyder som om han er rigtig glad for dig. Nyd ham og det I har sammen.
Jeg håber du kan bruge mit svar, og så vil jeg ønske dig held og lykke og alt det bedste!
De bedste hilsener
Charlotte