Klamydia
brevkassespørgsmål af
Klara
20 år
Hej, Jeg er en pige på 20 år. Jeg har en kæreste og vi har sammenleje med kondom, men nu er jeg rigtig usikker på om jeg kan være smittet med klamydia. Så vidt jeg ved har ingen af os klamydia. Inden sammenlejet, hvor min kæreste ikke har haft kondom på, har vores kønsdele rørt ved hinanden, men ikke andet. Kan det være nok til at blive smittet?!

Svar:
Kære dig,
Klamydia kan godt smitte ved at jeres kønsdele har rørt hinanden. Hvis du føler dig utryg, bør du gå til lægen og få det tjekket. Det lyder ikke som om risikoen er stor, hvis ingen af jer i forvejen har klamydia og ellers beskytter jer. Men når man først bliver urolig for det, kan det være en godt lige at få det tjekket. Skulle du have det, jamen så var det kun godt du kom til lægen - skulle du ikke have det, så har du fået ro. Både dig og kæresten kunne jo evt. få det tjekket, så i fremover kan nyde at være sammen uden at være bange for at blive smittet.
De bedste hilsener
Charlotte