Sex og andre ting
brevkassespørgsmål af
Sofie
14 år
Hej jeg er en pige på 14 år og jeg har nogle forskellige spørgsmål. 1: hvordan ved man om man kommer eller om det bare er udflåd? 2: Jeg skal Snart have sex med en dreng og vil derfor spørger om nogle gode råd?. Jeg har prøvet at onanere, men er aldrig sårn rigtig kommet, så hvad nu hvis jeg ikke kan komme, hvis jeg også får finger og hvad nu vis hans pik slet ikke kan komme ind i mig?

Svar:
Kære Sofie
Tak for dine spørgsmål.
Jeg vil starte med dit første spørgsmål, om hvordan man kan vide om man kommer eller det bare er udflåd. Når man kommer, så kan man mærke det som en dejlig følelse i kroppen. Derudover kommer der også noget væske ud af skeden - hvilket jeg forestiller mig er grunden til at du er nysgerrig på, hvordan man kan kende forskel på orgasme og udflåd. Svaret på det er, at man kan kende forskel ved at mærke efter i kroppen, om man får en dejlig fornemmelse under sex eller onani. Hvis man gør det, så er det et tegn på at man får en orgasme. Hvis du har lyst, kan du læse mere om, hvordan en orgasme føles her.
Det vigtigste råd jeg kan give dig, er at gå stille og roligt til værks, med den her dreng, når I skal have sex. Når man har sex for første gang, så er det meget normalt at man lige skal finde ud af, hvad der føles rart og hvad der ikke gør og lige skal "finde rytmen". Det er helt okay at være nervøs for at skulle have sex for første gang. Noget som kan hjælpe på nervøsiteten og være med til at gøre det til en rar oplevelse, er at få talt med ham som du skal have sex med, om dine tanker og følelser. Nu ved jeg ikke om det er en dreng som du har en tæt relation til, fx om I er kærester. Men sex er som regel rarest at have med en, som man kender godt og er tryg ved. Hvis det er en du er tryg ved, så er det nemlig som regel også nemmere at få fortalt ham, hvordan du føler omkring det at skulle have sex for første gang. Hvis I er åbne overfor hinanden omkring jeres følelser og tanker, så er det med til at give en bedre oplevelse, fordi at I så kan tage tingene i helt jeres eget tempo og kan være trygge ved at sige det til den anden, hvis der er noget der føles ubehageligt eller noget man er nervøs for. Jo mere tryg du er, jo større chance er der også for at du kan slappe af, mens I har sex, og det øger også chancerne for at du kan få en orgasme. En anden grund til at det er vigtigt at du er tryg og afslappet i kroppen, mens I har sex, er at det er med til at gøre, at du kan blive våd. Det at være våd, har en stor betydning for at drengens penis kan komme ind. Hvis ikke du er våd, vil det være svært for ham at komme op i dig og det vil ikke føles rart for hverken dig eller ham. Så igen, det bedste råd jeg kan give, er at få talt sammen om jeres tanker og følelser omkring det at skulle have sex og, prøve jer frem og gå stille og roligt til værks. Og så husk på, at det kan tage lidt tid lige at lære hinandens kroppe og lyster at kende, så det er meget normalt, hvis det føles lidt mærkeligt de første par gange man har sex. Det er heller ikke alle som kommer, den første gang de har sex. Der er stor forskel på, hvor nemt man har ved at komme - for nogle piger kan det godt tage noget tid, før man finder ud af hvad der føles rart og hvad der skal til for at man kan komme. Nogle kan bedst ved at blive stimuleret i skeden og for andre fungerer det bedst at blive rørt omkring klitoris. Det er måske også noget som du og den her dreng kan prøve at være nysgerrige på sammen og, på sigt, prøve forskellige ting af.
Jeg håber du kan bruge mit svar. Husk at du altid er velkommen til at skrive herind igen, hvis der skulle opstå flere spørgsmål.
De bedste hilsner
Freja