Sex mindreårig
brevkassespørgsmål af
Gurli gri (kælenavn)
13 år
Okay jeg er en dreng på 13 år der allerede har haft sex. Jeg ved ikke om det er ulovligt da alla gangene har min partner været under 15. Jeg har haft sex med 4 personer men tænker endelig ikke så meget over det, og synes heller ikke der er noget galt i at gøre det hvis begge er enige og under 15 men som sagt er jeg ikke sikker på lovgivningen Kh: Den forvirrede

Svar:
Hej med dig,
Det er super godt, at du spørger, når du er nysgerrig og måske usikker på, om det du gør, at okay.
Jeg vil starte med at sige, at du intet har gjort forkert ved at have sex, når du er under 15 år. Og det er ikke ulovligt, som du selv spørger om.
Grænsen på 15 år - og dermed loven om den seksuelle lavalder - er sat for at beskytte børn under 15 år mod at blive udnyttet af en voksen.
Det betyder ikke, at en 14-årig og en 15-årig ikke må have sex; det må de gerne, så længe begge to har givet samtykke og altså er enige om det.
På samme måde gælder det også, at hvis to personer under 15 år har sex, og begge er okay med det, så er det helt fint.
Som du selv siger, så er der nemlig ikke noget galt i at gøre det, så længe begge to er enige og med på, hvad der skal ske.
Når man er 15 år, har man tænkt fra samfundets side, at man er moden nok til at træffe beslutningen om at have sex og også forstå de konsekvenser, det kan have. Det er helt forskelligt, hvornår man føler sig klar til at have sex; for nogle er det før, de fylder 15 år og for andre er det længe efter. Og begge dele er helt okay.
Når det handle om sex, så har vi alle forskellige grænser, og derfor er det vigtigt, at man er sammen med en, man er tryg ved og også, at man taler om, hvis der er noget, man ikke har lyst til - og det skal den anden respektere og acceptere. Det er super fint, at du tænker over, hvad lovgivningen siger. Så længe, at du selv og den anden person giver udtryk for, at I begge har lyst til at have sex med hinanden, så er der ikke noget galt i det.
Jeg håber, det var svar på dit spørgsmål. Du er velkommen til at skrive i vores 1-1chat, hvis du har brug for at tale med om det.
De venligste hilsner
Kathrine.