Sex med bedste veninde
brevkassespørgsmål af
Clara
19 år
Kære brevkassen
Er rendt ind i det problem at jeg har en bedste veninde som jeg for et halvt år siden kom til at have sex med efter en fest (Vi havde før kysset og sådan når vi var fulde). Vi grinede af det og tog det ikke så tungt, men da vi var fulde igen et par uger senere, skete det igen. Det gentog sig og da vi havde haft sex 4 gange (altid i påvirket tilstand) aftalte vi at det ikke skulle ske igen. Det har som sådan ikke påvirket vores venskab, men der er bare det, at jeg nu 3 måneder senere, har lyst til det igen. Ret ofte. Specielt når vi ligger i hendes/min seng og putter. Har selvfølgelig tænkt på at jeg bare kunne blive kærester med hende (hvis hun nu havde det på samme måde), men vil for det første ikke ødelægge venskabet og for det andet så føles tanken om at være kærester med hende helt forkert. Så det er ikke en mulighed.
Hvad skal jeg stille op? Og kan det lade sig gøre at være seksuelt tiltrukket af en, selvom man ikke decideret har følelser for personen?
Mvh. Clara

Svar:
Hej med dig
Det lyder til, at dig og din bedste veninde har et rigtig dejligt og afslappet forhold. Jeg kan selvfølgelig godt se, at det ikke er så nemt at have seksuelle tanker for din veninde, når du ikke har yderligere følelser for hende end som en ven. Jeg håber, at jeg kan give dig nogle råd, som du kan bruge til at finde ud af, hvad du kan gøre.
For det første så lyder det til, at du har haft alle de overvejelser, som der skal til for at kunne fortsætte med at have sex med din veninde. Du spørger om, hvorvidt det er muligt at være seksuelt tiltrukket af en, som man ikke har følelser for. Det er det! Det der desværre ofte går galt i den ligning er, at det også kræver, at den anden person har det på samme måde. Hvis du oplever ikke at have følelser for din veninde og vælger at have sex med hende og hun så har følelser for dig, så kan hun blive såret, når hun finder ud af, at du ikke har følelser for hende. Når det er sagt, så kan det være muligt, at hun heller ikke har følelser for dig. Måske ser hun også det seksuelle som noget sjovt og uforpligtende. Det kan være meget godt at have den slags på plads, hvis man vælger at indlede et seksuelt forhold. Hvis du har en tanke om, at hun kunne have det ligesom dig, så synes jeg ikke, at der er noget i vejen for, at du spørger hende til hendes følelser for dig. Det skal dog tilføjes, at hvis hun har følelser for dig, så kan det gå ud over jeres venskab, når hun hører, at disse ikke gengældes. Den overvejelse kan være fin at have med, inden du beslutter dig for at spørge hende.
Jeg lægger også mærke til, at du skriver, at det ikke har påvirket jeres venskab, at I har haft sex fire gange. Det synes jeg er rigtig positivt og det kan jo ihvertfald være udtryk for, at hun heller ikke fortryder det, der er sket - så var det nok heller ikke sket fire gange. Hvis du har lyst, så kan du forsøge stille og roligt at spørge ind til, hvad hun egentlig tænker om det her med, at I har haft sex. Uden at fortælle hende, at du har haft lyst til at gøre det igen. Så kan du forsøge at tolke hendes reaktion og hvis I begge - også ædru - er enige om, at det handler om sex og ikke et forhold, så er der ikke noget i vejen for at undersøge, om det også er noget for jer, når I er ædru.
Der er selvfølgelig altid en risiko, når man blander sex og venskab. Selv hvis det starter uden følelser, kan den ene af jer gå hen og få følelser for den anden, eller det kan blive mærkeligt, når en af jer møder en, som I gerne vil være kærester med. Det kan også være, at det er noget, der er sjovt at gøre en eller to gange mere, men så er der ikke mere interesse i det. Det vil ofte fase ud, hvis det ikke forbindes med kærlige følelser for hinanden. Dog vil jeg også skyde den bemærkning ind, at mange forhold starter i sex, der ikke betyder noget. Nogle gange indser begge parter, at den her seksuelle tiltrækning faktisk kommer af nogle følelser, som man ikke helt vidste, at man havde. Eller man kan udvikle følelserne, fordi man er intime sammen.
Nu er der sat lidt forskellige scenarier op - alt i alt er det jo sådan, at det er umuligt at sige, hvad der vil komme til at ske. Med mindre du selvfølgelig er helt sikker på, at der ikke gemmer sig nogle følelser for hende som kæreste. Mit bedste råd vil være, at du skal gøre det, som føles rigtigt - man lever kun en gang. Det kan selvfølgelig godt være, at det føles mest rigtigt at lade være, når følelserne ikke er til det. Men det vil jeg lade op til dig at vurdere. Det lyder nemlig til, at du er meget velovervejet og det er rigtig godt - men husk at det er okay at leve livet - man er kun ung en gang og det skal nydes.
De bedste hilsner
Signe M.