sex for første gang
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
hej brevkasse, mig og min kæreste har prøvet og have sex, men jeg er alt for stram til at han overhovedet kan komme op i mig. jeg har prøvet at ride ham, og vi har prøvet hvor jeg lå på ryggen, men han kan bare ikke komme op. det skal lige siges at han er ret godt veludrustet dernede. vi prøvede med glidecreme og det hjalp ikke, jeg var tændt og det var han også, men det kunne bare ikke lade sig gøre. jeg bliver helt vildt frustreret da jeg virkelig gerne vil have sex med ham. er der noget jeg kan gøre for at blive mere "løs" dernede?? venlig hilsen den stramme 18 årig

Svar:
Kære dig,
Hvor er jeg glad for at høre, at du har fundet en sød kæreste, som du har lyst til at have sex med. Det er utrolig vigtigt, at man er tryg ved den man har sex med, særligt i starten. Det er et godt spørgsmål, du stiller, og jeg tror, mange kvinder kender til det problem, du beskriver.
Det er meget forskelligt, hvor stram man er, nogle oplever store problemer, andre overhovedet ingen. Det at være stram "forneden" handler ofte om, at de muskler, der sidder omkring skeden (bækkenbundsmusklerne) kan være rigtig svære at slappe af i. Hvis man er fuldstændig spændt i bækkenbundsmusklerne, kan det være svært at få noget som helst derop. At slappe af i bækkenbundsmusklerne kan man sagtens lære, det er noget, du kan øve dig på, både når du er alene og når du er med kæresten. Nogle kvinder er slet ikke bevidste om, at de strammer op i musklerne, og så er det svært at finde ud af, hvordan man slapper af i dem. For nogle, kan selve sex-situationen være så sårbar, at den faktisk bliver lidt stressende, og så er det, at man godt kan komme til at spænde sig sammen. Det lyder som om, du og din kæreste har prøvet lidt forskelligt, og det synes jeg virker som et godt tegn på, at I har det godt sammen og godt kan snakke om de her ting med hinanden. Derfor tænker jeg dog stadig, at det sagtens kan være, at du spænder lidt uden at vide det, måske fordi du er nervøs. Tag jer god tid til at røre ved hinanden og særligt at varme dig op. Glidecreme er en super god idé, og kan helt sikkert hjælpe. Måske I kan prøve jer lidt frem, hvor du fokuserer på at slappe helt af, og I måske starter lige så stille, for eksempel med en eller to fingre?
Du skriver ikke noget om, hvorvidt du har problemer med at få eksempelvis et par fingre op, når du er alene. Dette tænker jeg er ret vigtigt at finde ud af, fordi det netop kan sige noget om, om det måske handler mest om nervøsitet. Måske du kan øve dig lidt på at onanere? Det kan også sagtens hjælpe dig til at slappe af, når du er sammen med kæresten. Rigtig mange kvinder oplever intet besvær med at slappe af og også at få orgasme, når de er alene, men kan pludselig få besvær, når det er sammen med en partner. Dette kan der naturligvis være mange årsager til, men ofte har det at gøre med, at man måske har lidt svært ved at slappe helt af og give sig helt hen. Jeg vil klart anbefale dig at onanere og lære din krop at kende, så du kan mærke, hvad der virker og hvad der ikke gør. Det kan også være lettere at prøve at eksperimentere med at stikke noget op - for eksempel en dildo - hvis man er alene.
Det er helt normalt, at skeden er stram i starten af ens sexliv. Den bliver mere elastisk og tilpasselig jo mere man vender sig til at have sex, så bare rolig, det skal nok lykkes. Gå stille og roligt frem og prøv jer ad. Øv dig lidt alene, og øv dig lidt med ham, så skal det nok ske!
Jeg håber, du kan bruge mit svar. Du er altid velkommen til at skrive igen eller komme forbi chatten!
Sophie