Sex?
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej Min kæreste og jeg har snakket rigtig meget om sex, og vi begge er med på det næste gang vi er sammen. Jeg vil gerne vide hvordan det hele kan foregå, fordi det ved jeg faktisk ikke helt selv.

Svar:
Kære dig
Tusind tak for dit brev. Hvor er det dejligt at læse, at du har fundet dig en sød kæreste, som du godt kunne tænke dig at have sex sammen med.
Når jeg læser dit brev, lyder det til, at ingen af jer har erfaringer med sex endnu. Men bare rolig, det skal nok komme. Her er lidt råd til, hvordan I kan få den første gang til at fungere.
Først og fremmest er det vigtigt, at I begge to har lyst. Du skal ikke føle dig presset til noget, som du ikke har lyst til, for så vil oplevelsen ikke blive det samme. Så når I begge er klar og føler jer trygge ved hinanden, så kan I begynde at udforske hinanden.
Den første gang kan godt være lidt forvirrende, fordi man ikke har prøvet det før. Derfor er det en god idé at tage det stille og roligt, og ikke tro, at man skal prøve alt muligt på én gang. Tag det i jeres eget tempo og sørg for, at det bliver en rar oplevelse for jer begge to. Derudover er det en god idé ikke, at havde alt for høje forventninger til den første gang. Ofte har alle de her tanker i hovedet omkring, hvordan det hele kommer til at foregå, og sådan bliver det oftest ikke, og dermed bliver man skuffet. Det vigtigste er, at du føler dig tilpas og får en god oplevelse ud af det.
Det kan godt virke grænseoverskridende første gang at skulle være nøgen over for et andet menneske. I det hele taget handler det om at slappe af i hinandens selskab og være trygge ved hinanden. Den første er ikke altid lige som man havde forestillet sig det. Det kræver lidt tid og øvelse at lære hinanden at kende og finde ud af, hvad der tænder én og hvad man godt kan lide. Derfor er det altid en god idé at starte med et forspil. I forspillet kysser og kæler man med hinanden. Man kan give hinanden massage og kysse hinanden over hele kroppen. Man kan også slikke hinanden eller gøre ved hianden mellem benene. Det er bare vigtigt, at I bare slapper af og tager det med ro. Prøv jer frem, hvad der føles rart for jer. Bare husk at give jer selv god tid.
Selve akten sker helt af sig selv. Den første gang kan godt gøre ondt, når fyren trænger op i skeden, og det kan godt bløde en lille smule. Det er helt normalt og ikke noget at være bekymret for. Hvis man er meget stram for neden, kan man med fordel bruge glidecreme. Det kan man købe på apoteket. Ellers handler det igen bare om at slappe af og nyde hinanden. Det er ikke sikkert, du kommer den første gang, du er sammen med din kæreste. For nogle piger kan det godt tage noget tid og øvelse at finde ud af den rette stilling for at kunne opnå en orgasme.
Sidst men ikke mindst, så er det vigtigt, at I beskytter jer. Kondomer beskytter både mod seksuelle sygdom og mod graviditet. Det er en god idé, at aftale hvem af jer, som har kondomet med. Selvom det oftest er fyren, som har det på sig, så kan det være at han har glemt det, så måske det er en god idé, at du har nogle ekstra ved hånden, hvis det er.
Jeg håber, du kan bruge noget af det her til jeres første gang sammen.
Jeg er sikker på, I nok skal få en dejlig oplevelse, så længe I tager jer god tid og er trygge ved hinanden. Sex er dejligt og sex skal nydes.
Held og lykke med det!
Kærlige knus,
Anna