Sex
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej. Jeg har haft sex her i dag, med min kæreste. Problemet er bare at jeg havde glemt at tage sidste pille i 3. Uge, og jeg nu har sprunget min pause over, har dog taget p-piler i 6 dage, og er ved den 7 dag i dag. Han kom i mig, og vi bruger ikke andre former for prævention end p-piller. Hvor stor er chancen for at jeg er gravid?

Svar:
Hej med dig,
Det er rigtig svært for mig at komme med et gæt på, hvor stor sandsynligheden er for, at du er gravid, da det afhænger af om du havde ægløsning mens din kæreste og du havde sex. Havde du ikke ægløsning, eller var det ikke lige omkring ægløsningen, er der næsten ingen risiko for at du er gravid. Om du havde ægløsning ved du selvfølgelig ikke, og derfor vil jeg råde dig til enten at tage en fortrydelsespille eller vente til du skal have din næste menstruation og derefter tage en graviditetstest.
Fortrydelsespiller skal helst tages så hurtigt som muligt, og nogle typer skal tages inden 3 døgn. Der findes dog også en fortrydelsespille som skal tages senest 5 dage efter samleje. Den hedder Ullipristal (EllaOne) og kan fås på apoteket til omkring 170 kr. Da fortrydelsespiller ikke virker med 100% sikkerhed og bliver mindre sikre jo flere dage der går, vil det også være en god idé, at du tager en graviditetstest når du skal have din næste menstruation, så du er sikker på, at du ikke er gravid.
Mange hilsner
Christina.