Sex
brevkassespørgsmål af
Malthe
13 år
Hej, jeg er 13 år gammel og er gået i puberteten. Efter jeg så har fået hår på dilleren og er gået i puberteten har jeg faktisk tænkt meget over det andet køns ting. Og har flere gange vil have sex. Hvordan kan jeg stoppe det her? Hilsen Malthe

Svar:
Hej Malthe
Tak for dit brev. Du skriver at du er kommet i puberteten og - som jeg forstår det - derfor er begyndt at tænke mere på det modsatte køn og på sex. Når man er på din alder og er begyndt at komme i puberteten, så er det naturligt at begynde at interessere sig for sex og det modsatte køn. Det er helt normalt og også helt okay. Når man kommer i puberteten, så udvikler man sig en masse, både fysisk og psykisk. Man får nogle hormoner i kroppen, som påvirker en på forskellige måder - blandt andet ved at man begynder at tænke på og interessere sig for sex.
Så, der er intet i vejen med at tænke på sex og på det modsatte køn. Du skriver i dit brev at du flere gange har ville have sex. Når du skriver sådan, så tolker jeg det som om, at du flere gange har tænkt på at have sex og følt dig tændt. Også dette er helt normalt i din alder og jeg tænker ikke umiddelbart at det er noget som du behøver at stoppe. Du skriver ikke om du har prøvet at onanere, men hvis ikke, så kunne det være en mulighed - det kan nemlig være en god måde at begynde at udforske sin krop og seksualitet på. I forhold til at have sex, så er det, som sagt, helt okay at have tanker og fantasier om. Der er stor forskel på hvornår man føler sig klar til at have sex, men det vigtigste er at man først har sex med en anden person, når man føler sig helt klar til det - og så er det også en god idé at vente med at have sex, til man har fundet en som man er forelsket i (og hvor det naturligvis er gengældt) og hvor I begge er klar til det og enige om at det er det der skal ske - alt dette er med til at gøre det til en god oplevelse.
Det virker til, at du oplever det som frusterende at du tænker på sex og har lyst til at have sex. Jeg kan ikke helt læse mig frem til hvorfor du har det sådan. Hvis du har lyst, er du velkommen til at skrive på vores SMS rådgivning, hvor du kan SMS'e med en rådgivninger, så rådgiveren har mulighed for at stille uddybende spørgsmål, til det du skriver. SMS rådgivningen er naturligvis også anonym. Du kan læse mere om den her.
Jeg håber du kan bruge mit svar.
Mange hilsner
Freja