Sex
brevkassespørgsmål af
NL
15 år
Havde sex for første gang da jeg var 12, med en fyr der var 13. Er det ulovligt? Jeg har ikke fortrudt noget, vil bare vide om der er en straf hvis det blev opdaget eller hvad man gør ved det?

Svar:
Hej med dig NL.
Det er så godt at du skriver herind, når du er i tvivl, og jeg vil skynde mig at sige, at I kan være helt rolige. I vil ikke blive straffet.
Jeg forestiller mig at det er fordi du tænker på at man skal være 15 år, for at være buksemyndig, så det er lovligt at have sex. Den lov er lavet for at beskytte børn under 15 år mod at blive udnyttet af voksne (over 18). Det betyder, i praksis, at man aldrig vil straffe, hvis begge parter er nogenlunde jævnaldrende, og hvis begge parter frivilligt er klar på at dyrke sex.
Det betyder at det er usandsynligt at man vil straffe eksempelvis en 15/16/17 årig hvis de har sex med en 13/14, hvis denne frivilligt har sagt ja, men hvis en person f.eks. er ældre end 18, og har sex med en under 15, så kan den voksne godt blive straffet, også selvom begge var med frivilligt. Hvis begge parter er under 15 år kan ingen af dem straffes, hvis begge er gået frivilligt med til det. Det kan dog ske at de sociale myndigheder inddrages hvis aldersforskellen er for stor - eksempelvis hvis den ene er 14 år og den anden er 9 år. Det hænger sammen med at man skal have en vis modenhed for at vide, hvad det overhovedet betyder at sige ja til sex (og hvad sex er).
Den der er under 15 år, og som har sex med en over 15, kan aldrig blive straffet, så længe begge parter har sagt frivilligt ja.
I bund og grund handler den seksuelle lavalder om at man vil beskytte børn og unge, så nej, I vil ikke blive straffet for at have sex, når du er 12 og han er 13. Jeg synes dog også at du skal vide at gennemsnitsalderen for "den første gang" er 16 år, og at det er meget vigtigt at begge parter føler sig klar.
Her kan du læse lidt mere om den seksuelle lavalder.
Jeg håber du kan bruge mit svar.
Venlig hilsen
Camilla