Selvmordstanker

brevkassespørgsmål

Selvmordstanker

brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Oprettet 5 år 1 måned siden

Hvordan får man selvmordstanker til at gå over igen? Gør de nogensinde det? Det hjælper ikke at tale med nogen... Jeg har prøvet. Det hjælper kun imens, men så snart jeg er alene kommer tankerne igen.

Svar:

Hej med dig

Jeg tror, at i takt med, at du får bedre bliver dine tanker mindre og mindre ledt over i de triste baner, hvor man finder selvmordstankerne. Men for at tankerne skal forsvinde, bliver man nødt til at bryde med det der gør, at ens tanker bliver ledt den vej. Jeg tror, at så længe du ikke er glad, vil dine tanker meget let blive ledt til først triste, også kommer selvmordstanker bagefter.

Du kan gøre ting for at hold dem på afstand ved at lave noget, der distraherer dine tanker, men i sidste end tror jeg ikke, at de vil forsvinde helt før du laver noget med dit liv, der giver dig mening og glæde. Hvis du er tilfreds med dig selv og har folk omkring dig, der giver dit liv mening og bringer dig glæde, så tror jeg du vil finde, at dine tanker langt oftere bliver i de lyse baner.

Nu ved jeg ikke noget om dig eller hvor du befinder dig i dit liv, men stræb efter at have noget, der giver mening. Jeg vælger ikke at skrive glæde, både fordi som en ung person, der kan glæde godt føles som et meget uhåndgribligt udtryk - især hvis man har ikke følt glæde i lang tid, og fordi nogle gange bliver man nødt til at lave ting, man ikke bryder sig om og ikke giver en glæde. Men hvis de giver mening for dit liv, så er de værd at bide tænderne samme og udholde. Det kan være alt fra at blive ved med at gå i skole eller at tage ned og træne, selv om man er træt. Det bringer dig måske ikke så meget glæde i nuet, men det giver mening for at skabe glæde for resten af dit liv.

Så med mindre du gør noget aktivt for at slippe af med de ubehagelige tanker, så tror jeg det vil være svært, for de forsvinder nok ikke bare af sig selv. Men hvis du kæmper med dem og arbejder med dig selv, tror jeg du kan slippe af med dem over tid. Husk det er okay at have en dårlig dag, hvor man er trist, men lad vær med at lave dit liv om til en stor trist dag.

Her til sidst vil jeg også gerne nævne, at der er mulighed at snakke med nogle professionelle. Jeg ved godt, at du skriver, at det ikke hjælper på længere sigt, men der er mulighed for at snakke med nogen der kun arbejder med selvmordstanker som her, og de vil helt sikkert også kunne give dig nogle svar til, hvordan du kan arbejde med at slippe dine selvmordstanker.

Jeg ved ikke, om der her helt er det svar, du leder efter, men jeg håber du kan tage noget fra det, som kan hjælpe dig med at få styr på dine tanker og forhåbentlig holde dem i de lyse baner.

Jens

JensVMs billede
Jens fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål