Selvmord

brevkassespørgsmål

Selvmord

brevkassespørgsmål af
Karoline
13 år
Oprettet 4 år 4 måneder siden

Hej jeg r en pige på 13 og jeg forsøget at begå selvmord men der kommer hele tiden noget i vejen og ved bare ik hvad jeg skal gøre, kan i hjælpe mig?

Svar:

Kære Karoline

Jeg er rigtig glad for at du skriver, så du kan få noget hjælp.

Du fortæller ikke så meget om hvad der er årsagen til at du har forsøgt selvmord? Lige meget hvad det er, tænker jeg at du har det rigtig svært lige nu. Det er noget vi kender rigtig godt, fordi vi taler med rigtig mange unge, der har selvmordstanker, og unge der ligesom dig har forsøgt selvmord.
Nogle gange kan livet, eller de tanker og problemer man går med, være så uoverskuelige, at selvmord kan føles som den eneste udvej. Mon du også har det sådan? Jeg tænker i hvert fald at det faktisk er en naturlig følelse. Heldigvis ved jeg også at der er andre veje at gå. Det er ikke sikekrt at det føles sådan, og det er slet ikke sikkert at man kan se nogle muligheder overhovedet. Men derfor kan de godt være der alligevel.

Hvis man taler med nogen om de ting der gør ondt...om tankerne og problemerne. Hvis man fortæller om det der gør livet uoverskueligt, kan andre hjælpe med at gøre tingene mere overskuelige. Jeg ved det kan lykkes. Jeg ved at der findes håb, selv når det kan virke håbløst. Det ved jeg fordi jeg har oplevet det RIGTIG mange gange. Jeg har set rigtig mange unge, der efter mange selvmordsforsøg har fået det bedre. Unge der pludselig igen finder håbet og meningen med livet. Karoline, jeg er sikker på du også kan.

I morgen åbner vores chat igen, og du er meget velkommen til at kigge forbi, og snakke lidt med rådgiveren om hvad det er der fylder indeni. Sammen kan I måske finde muligheder, som du ikke havde tænkt over. Du kan også snakke med nogen allerede i dag. Børnetelefonens chat og telefon er åben lige nu, og der sidder frivillige klar til at hjælpe. Det samme gælder for Livslinien, hvor du også kan chatte og ringe. Hos Livslinien sidder frivillige rådgivere der er rigtig gode til at snakke med unge med selvmordstanker.

Kære Karoline. Jeg ved det kan lade sig gøre at skabe nogle gode forandringer, som giver livet håb, og glæde igen. Jeg er sikker på det kan lykkes for dig. Du har allerede taget et rigtig stort skridt i den rigtige retning, ved at skrive her i brevkassen. Tag et skridt mere, og søg endnu mere hjælp. Jeg er sikker på du kan lykkes, og få det bedre.

Kærligst Maya

Mayas billede
Maya fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål