Seksuel lavalder
brevkassespørgsmål af
Louise
15 år
Hej, jeg har læst nogle af jeres svar, og jeg undrer mig over at flere skriver at det er ulovligt at have sex hvis man er under 15? Hedder det ikke at man ikke må have sex med en på 15 eller over hvis man er under 15?

Svar:
Hej Louise
Det her med seksuel lavalder kan godt være lidt forvirrende. Du siger du har fundet nogle svar på Cyberhus, hvor der står at det er ulovligt at have sex, hvis man er under 15.
Når jeg lige kigger rundt kan jeg ikke finde nogle af de her svar i brevkassen, men jeg kan ikke afvise at der kan ligge et gammelt et gemt et sted, hvor det står. Der er til gengæld nogle debattråde hvor unge debatterer, hvor nogle skriver at det er ulovligt.
Men lad mig så lige opsummere hvad loven så rent faktisk siger.
Loven om seksuel lavalder er lavet for at beskytte børn under 15 år, mod at blive udnyttet af voksne. Det betyder at voksne over 18 år ikke må have sex med en ung under 15 år.
Loven siger ikke noget om hvor gammel man skal være for at have sex. Det vil sige, at hvis man er 14 år, og man har sex med sin kæreste. Så gør man ikke noget forkert eller ulovligt. Hvis altså kæresten også har lyst :)
Man også sige det sådan her.
Hvis man er under 15 år, må man, som udgangspunkt have sex.
Som 14 årig må du eksempelvis gerne have sex med en anden på 14 år. Eller en på 15 eller 16 år.
Hvis man er voksen må man kun have sex med unge der er 15 eller ældre. Hvis en voksen har sex med en på 14 år, er det kun den voksne der gør noget ulovligt. Den 14-årige er mindreårig og gør derfor ikke noget forkert.
Håber det gav dig lidt afklaring på hvad det er loven siger.
Mange hilsner
Niels-Christian