ønsker at skifte køn..
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
hej! :) jeg er en 14 årig pige, der har i ca. et år ønsket mig at blive en dreng, jeg føler mig ikke som en pige, sådan rigtig. alså jeg har tænkt længe over det, og jo mere jeg tænker på det, hvor mere ønsker jeg at jeg var dreng. jeg tager p-piller for at komme af med menstruation, og det virker (jeg holder ikke den pause på 7 dag, jeg skal bare tage HVER dag istedet for holde pauserne) og jeg er glad for at det er væk! jeg følte ikke at det var rigtigt at jeg skulle have menstruation.... og jeg HADER også mine bryster! jeg har hadet dem i ''godt og vel'' et 1 år! ... alså jeg ønsker mig meget at kunne skifte køn, hvad enten der skal til... tror i at det kan være muligt at gør det tidligere end at vente helt til man bliver 18?? alså jeg har halvt sagt dét til min mor, jeg sagde at mens (menstruation) havde ødelagt mit liv i 2 år! og at jeg synes at det var forkert at jeg havde det.. så hun gik med til at tage til lægen og lad mig få p-piller, dem har jeg taget i siden slutningen af juni i år (så det er snart et halv år siden nu) tror i at hun via dét har en mistanke om at jeg heller vil være en dreng? jeg ved ikke rigtigt hvordan jeg skal få sagt det, til min mor (da jeg synes at det er meget nemmere at sige det til min mor end min far) har i nogle ideer? i min familie snakker vi nærmest åben om sex (mest i sjov eller sådan i den stil) så vi er ikke en familie, som vil lukke af for alt sex, nej, vi kan sagtens snakke om sex, hvis det er (jeg håber det sidste jeg skrev kan hjælpe jer til nogle ideer, for selv er jeg blank for ideer :( jeg håber virkelig at i vil besvare og hjælpe mig :D hilsen mig ^__^

Svar:
Hej med dig...
Det er godt du skriver til brevkassen, fordi det er nogle store følelser og tanker du går rundt med. Så det er super godt du rækker en hånd og søger råd.
Jeg vil starte med at svare dig på de to spørgsmål du stiller og bagefter har jeg nogle tanker og ideer til hvad du kan gøre nu.
1. Vente helt til man bliver 18?
Det er en ret lang proces at få en kønsskifteoperation, fordi man skal godkendes til sådan en operation og det kan tage et par år. Grunde til at det tager så lang tid er, at læger og psykologer skal være sikre på at det er det rigtige at gøre. Som du er lidt inde på, så er det svært at gå rundt og føle sig i en forkert krop, men det kan også være rigttig svært så at få en ny krop. Tit skaber det nogle udfordringer som også kan være svære at håndtere, så det er med at tænke sig godt om inden man får sådan en operation, det kan nemlig ikke laves om igen.
Som jeg forstår reglerne nu, så kan du først få en henvisning af din læge til noget der hedder sexologisk klinik i København, når du er fyldt 18 år og du må først få operationen når du er 21 år. I de tre år, skal psykologer på sexologisk klink undersøge dig og snakke med dig, og det er dem der bestemmer om du kan få lov til at få den operation.
Så det er lang tid og derfor er der nogen der tager til udlandet for at få operationen, men så koster det til gengæld også rigtig mange penge.
2. tror i at hun via dét har en mistanke om at jeg heller vil være en dreng og hvordan jeg skal få sagt det til hende?
Ud fra det du skriver, så tror jeg ikke hun ved noget, for det er ikke unormalt at man hader sin menstruation og sine bryster, når man er 14 år. Der sker rigtig meget med kroppen i de år og det er ikke altid man er parat til det, eller synes det er super fedt. Så jeg tror bare, at hun regner med at det er noget teenage noget.
Du skriver, at I faktisk er rigtig gode til at snakke åbent om sex derhjemme, så jeg synes helt sikkert du skal prøve at få snakket med din mor om det her. Det lyder til at hun både ville være god at snakke med og god til at støtte dig.
Hvordan du skal gøre det, er svært for mig at svare på, men du kunne overveje at skrive et brev til hende eller vise hende det du har skrevet til mig. Du forklarer det super fint og så kan det være lidt lettere at snakke om bagefter.
Det kunne også være en stille stund, hvor kun du og din mor er hjemme. Måske når du skal til at i seng, så sig til hende om hun ikke lige kommer ind og siger godnat, fordi der er noget du gerne vil snakke med hende om.
Det handler meget om bare lige at få startet, så kører det og din mor vil hjælpe med at tage snakken. Og hun ved sikkert godt, at det ikke er det nemmeste at snakke om.
Det var lige svarene og nu til det andet jeg tænkte på...
Der er to ting, som jeg kom til at tænke på, da jeg læste dit brev til brevkassen. Det første var, at du er 14 år og som jeg skrev før, så sker der helt vildt mange ting med både din krop og dine tanker/følelser. Du er ved at finde ud af hvem du er alt det der, som du sikkert har hørt 1000 gange før. Men det er rigtig nok, så derfor er det heller ikke lige nu, at du skal tage den beslutning om hvilken køn du skal være synes jeg.
Selvom det føles forkert og selvom du havde din menstruation og dine bryster, så synes jeg du skal prøve at være pige og opleve at være pige lidt tid endnu, før du kan være helt sikker på, at du ikke vil være pige.
Men det andet handler om, at du jo ikke skal gå rundt og have det alt for svært med det, for du skal jo også have en dejlig ungdom. Derfor har du brug for nogle at snakke med om det og måske nogle som også kender til nogle af de tanker og følelser som du har. Så udover at jeg virkelig synes det er vigtigt du bruger din mor og din familie som støtte, så vil jeg også foreslå dig at kontakte LGBT Ungdom. Det er en forening for bøsser og Lesbiske og transseksuelle.
De har en telefonrådgivning hver torsdag kl. 18-20, prøv at hive dem et kald. For det første tror jeg de ville være gode at snakke med for dig, men jeg tror også de kender nogle andre steder, hvor du kan møde andre unge med de samme tanker som dig. Og det kunne måske være rart for dig.
Det sidste jeg lige vil give dig er et link til vores chatrådgivning her i Cyberhus. Her sidder der også voksne som gerne vil lytte og prøve at hjælpe. Det kunne også være en tryg og god mulighed for dig til at få snakket om det hele..
Jeg håber du kunne bruge mit svar og så vil jeg bare ønske dig en god jul ... nå den kommer.
Venlig hilsen
Erroll