What? Hvordan gør jeg?
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hey Cyberhus
Min kæreste og jeg var sammen her i dag.
Det startede med vi bare sad og kiggede lidt osv, men så begyndte vi at kysse/snave. Jeg vælger så at tage på hende, hvor jeg så spørger, er det ok? (Vi er begge meget akavet og snakker om næsten alt:D) hvor hun så efter tager mig i skridtet og ja... Men jeg vil egentlig gerne have sex, men hvordan skal man lige få det sagt osv. uden det bliver aaaaaalt for akavet.. Der er bare et problem mere, vi vil begge ikke have sex uden kondom, men hvordan fa'en kan man undgå at ødelægge en så god stund, med at sige "Ey jeg skal sgu lige ødelægge det hele af, ved at tage kondom på" Forstå mig nu ikke forkert, men HOW?!
Glæder mig til at høre fra jer
Hilsen Anno

Svar:
Hej Anno.
Du er langt fra den eneste, der er i tvivl om, hvordan man spørger sin kæreste, om hun har lyst til at have sex. Det kan nemlig være rigtig svært, og det kan være svært at vide, hvordan man spørger på den bedste måde.
For det første vil jeg sige, at jeg synes at det lyder rigtig godt, at din kæreste og dig snakker om næsten alt. Det er altid rigtig godt, at man føler, at man kan være åbne overfor hinanden, og snakke om så meget som muligt. Du har ikke skrevet, hvor lang tid I har været sammen, men det lyder til at du er glad for hende, og det er også helt naturligt, at man begynder at blive nysgerrig på sex, og har lyst til at prøve det. Ud fra det du skriver, så lyder det til, at det falder dig meget naturligt, at spørge til hende og om det er okay det du gør, når I er sammen. Så derfor tænker jeg, at den bedste måde du kan spørge hende på, om I skal have sex, det er simpelthen at kaste dig ud i det. Næste gang I er sammen kan du måske prøve at starte samtalen ved at spørge hende om, hvad hun synes om det I lavede sidst I var sammen, og om hun har gjort sig nogle tanker om at gå skridtet videre til at have sex. Jeg ved godt, at det kan være svært at starte samtalen, men det lyder til, at hun også var meget interesseret i at lave noget med dig, så derfor har hun sikkert også nogle tanker om det. Det kan selvfølgelig godt være, at hun ikke føler sig helt klar til at have sex endnu, men derfor kan det stadig være rart for jer at tale om det, så I ved hvordan i begge har det med det. Det kan også være, at I skal prøve at eksperimentere med nogle andre ting først inden i kaster jer ud i at have sex, fx handjobs, men det er noget I sammen kan finde ud af.
Du skriver at I begge vil bruge kondom, hvis I skal have sex. Det synes jeg lyder rigtig fornuftigt. Det er vigtigt at beskytte sig når man har sex, både for at undgå graviditet, men også kønssygdomme, som kondomer er det eneste prævention der beskytter mod. Det kan godt virke som om, at hele stemningen ryger, når man skal til at have kondom på, men det kan også være en naturlig del af samlejet, og det er ikke noget der behøver at ødelægge stemningen, da det at beskytte sig netop er en del af det at have sex. En idé kan være, at have kondomet liggende tæt på, og så kan pigen måske tage det på.
Det kan dog være rart at vide, at kondomer ikke beskytter 100%, da der altid er en risiko for, at det kan gå i stykker, og det kan være, at din kæreste også har lyst til at beskytte sig på anden vis inden I har sex. Måske er det også noget I kan snakke om sammen? Selvom man godt kan føle at ventetiden er lang før man skal have sex for den første gang, så er det bare en rigtig god idé, at have snakket om det sammen, og måske også snakket om det mange gange, så I begge føler jer helt sikre og klar. Den første gang er nemlig kun noget man oplever én gang, og særligt for piger kan det godt være forbundet med lidt nervøsitet, fordi det ofte gør lidt ondt for piger de første par gange. Så derfor er det også vigtigt, at hun føler sig klar og tryg ved det.
Jeg kan anbefale dig at tage et kig på siden Mitassist.dk, hvor du kan spørge andre drenge til råds, om hvordan du bedst spørger hende. Men mit bedste råd til dig er altså, at kaste dig ud i det og snakke med hende om det, og spørge ind til, hvad hun tænker om det. Selvom det måske godt kan føles lidt akavet at spørge, så er det sikkert også noget, som hun selv går og tænker på, og måske bliver hun blot glad for, at du tager initiativet til samtalen.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar.
Mange hilsner
Pernille