At være våd og en sprøjteorgasme
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Har tit tænkt på om det er det samme at være våd som at få en sprøjteorgasme??
Og jeg skal altid tisse helt vildt meget når jeg onanere, er det istedet bare tegn på jeg er tæt på klimaks, Det skal dog siges jeg hverken ved om jeg har fået en orgasme nogensinde, eller hvordan det føles. Tror jeg har svært ved at få en orgasme. Kan det påvirke hvor nemt det er at få en orgasme hvis man har ADHD, eller får medicin?
Jeg snapper frækt med en dreng og han prøver alt for at jeg kan få en orgasme, men vi ved ikke rigtig noget :( (Vi har skrevet i lang tid og jeg stoler på ham, han er næsten på samme alder 14 år jeg er 13 fylder 14 i år )
Plus er man utro sin kæreste hvis man snapper frækt.
Mvh. Pige på 13 - Tak på forhånd

Svar:
Kære dig
Tak fordi du har skrevet ind til vores brevkasse. Jeg kan forstå at du gerne vil vide lidt mere om orgasmer, og om det er utroskab hvis man snapper frækt.
Først og fremmest spørger du om en sprøjteorgasme og det at være våd er det samme. Det er det ikke. Når du føler seksuel lyst (bliver liderlig eller opstemt) vil du danne en væske i skeden. Den kaldes skedesekret. Der findes to former for skedesekret - den ene er udflåd, som du nok kender. Udflåd begynder at komme i forbindelse med puberteten, og er helt normalt. Alle kvinder har lidt udflåd hele tiden. Udflåd er mælkehvidt og klart, når det ser normalt ud. En sprøjteorgasme forbinder de fleste med det der kaldes en g-punkt orgasme. Den skriver jeg om lidt senere.
Jeg vil starte med at fortælle dig lidt om den kvindelige orgasme. Måske ved du allerede noget af det jeg skriver, men du må tage det du kan bruge. Du skriver ikke om du dyrker sex, men på grund af din alder, tænker jeg at du nok er jomfru, og det er derfor nok mest spændende for dig at høre om klitorisorgasmer, som er de nemmeste at få, når man onanerer. Der er rigtig mange kvinder som har svært ved at få orgasme. Det kan der være rigtig mange grunde til, f.eks. at man har svært ved at slappe af eller at man tænker på alt muligt andet. Der er også mange som er i tvivl om hvornår de får en orgasme, fordi det kan føles meget forskelligt fra kvinde til kvinde og fra gang til gang.
Der findes tre former for kvindelige orgasmer - skedeorgasme, klitorisorgasme og g-punktsorgasme.
De fleste forestiller sig at skede orgasmen er den "rigtige" orgasme, men det er også en af de orgasmer som, for mange, kan være svar at opnå. En skedeorgasme karakteriseres ved en række rytmiske ufrivillige sammentrækninger i den nederste del af skeden og i bækkenbundens muskler. Jeg ved godt at det lyder meget teknisk, og i bund og grund vil oplevelsen være forskellig fra kvinde til kvinde. Uanset oplevelsen, betyder skedeorgasme, at det er sket kun ved stimulation af skeden - altså at hans penis bevæger i dig, og uden at røre klitoris. Der er nogen kvinder som nemt kan få en skedeorgasme og endda mere end 1 skedeorgasme i træk, men de fleste vil ofte kun opleve en ad gangen. Det er også muligt at få en skedeorgasme hvis man onanerer med f.eks. en dildo, banan (husk kondom for at undgå bakterier) eller et par fingre. Du skriver at du nogle gange har det som om at du skal tisse når du nærmer dig klimaks, og det er også meget normalt. Der er nogen der beskriver "tisse-fornemmelsen" som starten til orgasmen. Man er bange for at komme til at tisse hvis man "giver slip", men det er netop når man slapper af og giver slip, at orgasmen kommer. Jeg vil anbefale dig at øve dig i at se hvad der sker når du "giver slip". Hvis du har svært ved ikke at være bange for at tisse, så kan du måske prøve at onanere i badet - så betyder det ikke så meget hvis du nu kommer til at tisse. Du kan også prøve at tisse godt af inden du onanerer, så du er sikker på at du har tømt blæren.
En klitorisorgasme er noget som de fleste kvinder kan få. Her handler det om at røre ved klitoris - noget som de fleste kender fra når de onanerer. Det kan være forskelligt hvor meget berøring der skal til - nogen skal trykke hårdt med cirkellignende bevægelse og andre skal bare mærke et svagt tryk, for at orgasmen kommer. Man kan også få forskellige hjælpemidler til at stimulere klitoris - f.eks. vibratoræg, men for de fleste kan det klares med en finger eller to. Orgasmen vil på mange måder ligne skedeorgasmen, men den føles måske en anelse mere overfladisk - det vil sige, at der ikke kommer de helt samme sammentrækninger i skeden. Men derfor er den ikke mindre dejlig! Der er nogen kvinder som kan komme flere gange efter hinanden med klitorisorgasmer, men der er også mange som oplever at klitoris bliver lidt øm efter den første orgasme.
Den sidste form for orgasme er g-punkt og der er egentlig blandede meninger om hvorvidt den skal tælles med. G-punkts orgasmen er opkaldt efter en tysk-amerikansk gynækolog som mener at nogle kvinder har et særligt følsomt punkt, et par centimeter inden for i skeden. Punktet sidder i skedens forvæg, ret tæt på urinrøret, som løber foran skedevæggen. Hvis g-punktet stimuleres kan det også medføre at kvinden får en såkaldt sprøjteorgasme, hvor hun udsender en væske. Lidt på samme måde som når manden får udløsning. Der er nogen som tror at de tisser når de får en sprøjteorgasme, fordi det sprøjter ud, men det er ikke tis. Det er ikke nemt at få en g-punkts orgasme, fordi det kræver at enten du eller manden ved hvor I skal lede, men der er nogen mænd som synes det er rigtig frækt når kvinden kan få en sprøjteorgasme.
Uanset hvilken orgasme du får, så vil du måske opleve at bevidstheden vinder lidt, du bliver lidt svimmel, du spænder i kroppen, du kort holder vejret eller ufrivilligt siger lyde (stønner, piver eller der er endda nogen som skriger). Du kan også mærke en dejlig kildende følelse ud i kroppen. Selve følelsen kan være rigtig svær at beskrive, fordi det føles forskelligt fra kvinde til kvinde, og endda fra orgasme til orgasme. Nogle er store, nogle er små.
Du spørger også om medicin kan påvirke dine orgasmer, og det kan det desværre godt. Der er nogen som oplever bivirkninger i form af manglende sexlyst, impotens (manden kan ikke få den op og stå) eller manglende orgasmer. Når ens seksuelle liv bliver forstyrret, kan det påvirke ens motivation til at tage sin medicin, så det er rigtig vigtigt at du snakker med din læge om det. Han kan muligvis finde anden en anden type af medicin til dig, som måske ikke giver de samme bivirkninger. Du skal også vide at det ikke er et permanent problem - de fleste vil opleve at få lysten og orgasmerne tilbage når de stopper med at tage medicinen. Men jeg vil ikke råde dig til at stoppe med din medicin før du har snakket med din læge om det.
Det andet du spørger om, er om det er utroskab når man snapper frækt med nogen. Du skriver at du snapper frækt med en dreng, og jeg tænker at han måske ikke er din kæreste? Det er meget forskelligt hvad utroskab er. Der er nogen som mener at der sker utroskab, så snart man tænker på at være sammen med en anden eller hvis man f.eks. ser en pornofilm. Der er også nogen som mener at utroskab kun gælder hvis man kysser eller dyrker sex med andre. Jeg vil foreslå at du tager en snak med din kæreste om det. Prøv at høre ham hvad han tænker om utroskab og hvad det ville betyde for jeres forhold. Der er også nogen som trives i at have et "åbent" forhold, hvor man må være sammen med andre, men det kræver at man har en åben og ærlig snak om det. Hvad synes du selv om utroskab? Du kan prøve at tænke over hvordan det ville føles for dig, hvis du fandt ud af at din kæreste snappede frækt med en anden pige. Ville du betragte det som utroskab?
Jeg vil også lige anbefale dig at være forsigtig med at sende alt for frække billeder gennem snapchat. Både fordi at man rent faktisk godt kan gemme billederne, selvom de ser ud som om at de forsvinder. Der findes forskellige apps som gemmer alle billeder fra snapchat uden at du kan se det. Du ved nok allerede at du vil få besked om det hvis han tager et screenshot, men de kan altså også gemmes på andre måder, uden at du får besked. Du skriver at du stoler på ham, men ikke om du har mødt ham - jeg håber du er forsigtig og at du er opmærksom på ikke at dele alt for mange personlige oplysninger med ham, som f.eks. din adresse, fulde navn eller sådan. Du kan læse mere om snapchat og hvordan du kan beskytte dig selv på nettet her.
Jeg håber du kan bruge mit svar! Ellers er du meget velkommen til at skriver herind igen eller besøge vores 1-1 chat.
Venlig Hilsen
Signe