voks eller barbering? solarie?
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
hejsa. jeg er en pige på 14 som har et problem s; jeg har rimelig meget hår "dernede" og jeg barberer mig altid. men ligemeget hvad får jeg altid skåret mig helt vildt og får sindsyg mange knopper. hvad pokker gør jeg forkert? jeg bruger altid en helt ny og ren skraber, bruger en mild barberskum, og gør det altid forsigtigt. alligevel skærer jeg mig? hvad skal jeg gøre? med hensyn til indgroede hår, hva' gør man så for at undgå dem? jeg har hørt om noget creme ovre far england som skulle hjælpe, har i hørt om det? det skulle være noget de kendte bruger, har i kendskab til det og ved om det virker? og er der ellers noget man kan gøre? altså det er jo rimelig besværligt at barberer, især fordi der kun går én dag for mig før man kan se hårene igen. så jeg har tænkt lidt på at vokse. men jeg ved at jeg ikke tør selv, kan man få bestilt tid et sted og få en til at gøre det? altså kan man overhovedet det som 14årig? :o og er der noget "farligt" ved det, udover evt. allergisk reaktion på voksen? det var mine første spørgsmål, her kommer det næste; jeg har altid være meget meget lys i huden, og jeg blir' ikke så brun. om sommeren synes jeg ikke det gør så meget at jeg er lidt lys, for det er jo ikke fordi jeg SLET IKKE får farve, jeg får bare ikke så meget. men det har jeg det som sagt fint med. men om vinteren er jeg bare helt ligbleg, og det ser virkelig forfærdeligt ud! jeg er så ked af at være så lys, så nu har jeg altså overvejet solariesol. altså om vinteren. jeg ved jo godt at det er farligt, og det er også derfor jeg lige vil spørge lidt ind til det. alle jeg har snakket med om det, siger at det er "sundest" at ta' ca. 5-10 min. af gangen, og så gøre det måske 2 gange om ugen, istedet for at gøre det én gang og så ta' rigtig lang tid. er det rigtigt? og bør jeg bruge nogen form for solcreme når jeg tager solarie sol? jeg håber i gider svare :) jeg har fået hjælp mange gange før, og tuuuusind tak for det! knus n. ps; ved ikke helt om det er placeret rigtigt!

Svar:
Hejsa N.
Det er rigtig dejligt at du skriver herind og stiller alle de spørgsmål, som du har brug for at få svar på.
Det er meget almindeligt at få irriteret hud og røde knopper når man barberer sig mange gange. Du kan mindske irritationen ved ikke at babere dig så tit, så din hud får lidt ro ind imellem.
Bruger du engangsskrabere? nogle skrabere er ikke så skarpe i bladet, de kan godt irritere huden mere end gavne.
Gilette Venus har nogle rigtig gode skrabere, de kan varmt anbefales. Læs mere her ( Der er også tips til din babering)
1:Du skal sørge for at have tid til at barbere dig, du kan hive lidt op i huden, så det er nemmere at komme til og samtidig får du en glat flade at babere på.
2:Sørg for at blødgør din hud, det er vigtigt at du kender din hud, og finder ud af hvordan den reagerer. Nogle blødgør huden i badet, andre bruger baberskum, balsam eller ligende produkter.
3: Du må ALDRIG starte med at barbere dig mod hårerne, istedet skal du babere med og først til aller sidst kan du barbere imod (Inden du barbere imod, skal du blødgøre din hud igen)
4: Efter barbering er det vigtig at efterbehandle med creme eks. talkum. Igen skal du finde det produkt der passer dig bedst. Vi har alle meget forskellige hudtyper, så prøv dig frem. (Sørg for at det er uden parfume)
Når du regelmæssigt barbere dig, kan dine hår skifte retning og derfor gro den anden vej, så den slår en krølle ind i hårsækken.
Jeg kender desværre ikke til den creme som du skriver om, jeg vil istedet anbefale dig at kontakte Matas eller din egen læge og høre om de kender et effetivt produkt mod indgroede hår.
Der er ingen aldersgrænse for at få en voksbehandling, men dine hår skal være 1/2 - 1 hel cm. lange. Der er ikke noget farligt ved en voksbehandling, men som du selv skriver kan din hud godt blive lidt sart og irriteret de første par gange.
Du skal ikke være ked af at være lys i huden, det er helt naturligt og smukt, vi er alle lidt ligblege om vinteren. Jeg vil ikke anbefale dig at gå i solarium i din alder, det er ikke sundt for din hud, som du også selv skriver.
Hvis du alligevel ønsker det, vil jeg anbefale dig at gøre det så lidt som muligt og max 2 gange om ugen af 5-10 min. som du selv skriver. Sørg for at bruge en solcreme, så du beskytter din hud.
Istedet for solarium vil jeg heller anbefale dig at blive sprayet med farve, det holder godt og er meget sundere for din hud.
Mange Hilsner
Sascha