Vil virkelig gerne..
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej cuperhus.
Jeg har virkelig et problem eller altså.. ved ikke helt hvad jeg skal gøre.
der er ham her drengeen igos, han er min bedsteven men tror desværre også jeg har lidt følelser for ham!
jeg stoler virkelig virkelig meget på ham, og han stoler på mig! Ja, vi har virkelig et fantastisk venskab!
men problemet er at jeg tror jeg har de følelser der for ham.. Og han har nemlig noget med en
andne pige. Men han bliver ved med at sige jeg ikke skal bekymre mig om hende..
Jeg føler mig virkelig så ubeskrivelig tryg hos ham, og har virkelig lyst til ham.
Han giver rigtig tit udtryk om at han også gerne vil. Vi skriver egentlig også tit om det, og om vi har
lyst til at lave noget med hinanden.. Men jeg føler mig bare så klam hvis jeg gør noget med ham!
Både fordi han er min bedsteven jo, og så er jeg jo kun 14.. (Fylder 15 i år)
Alle mine bedste veninder har allerede haft sex, kun 2 af dem har gjort det med nogen de var forelsket
i, men de var alle kun 13 da de gjorde det. En af mine bedste venner har en kæreste, og hver gang de
er sammen slikker/sutter de altid hinanden, eller også giver han hende bare finger..
men ved bare ikke helt om jeg er 100% klar til det til sex..(er nok bare mest bare for at blive gravid)..
Men føler mig virkelig klar til det sammen med ham drengen..
vil i ikke nok være søde at hjælpe mig, ved ikke hvad jeg skal gøre..og syntes i det alt for tideligt? ://
knus hende den forvirret pige.

Svar:
Hej du
Hvor er det dejligt at høre, at du er forelsket. Det er en god og rar følelse at have indeni. Du skriver, at det er din bedste ven, og det kan være en udfordrende situation, fordi man helst ikke vil ødelægge venskabet. Jeg forstår godt, at du ikke helt ved, hvad du skal gøre.
Allerførst skal du vide, at forelskelse ikke er noget, man selv kan styre. Du kan derfor ikke selv bestemme, hvem du får følelser for. Det kan være udfordrende at være forelsket i sin bedste ven, fordi der er forskellige ting, som pludselig bliver blandet sammen - venskab og kærlighed. Som du selv skriver, så kan det godt være svært at forestille sig at være sammen med en, som man er så gode venner med. Du skriver, at du er i tvivl om, hvad der er det bedste at gøre, nu hvor du har lyst til at være sammen med ham. Det findes der desværre ikke ét rigtigt svar på. Det kommer rigtig meget an på, hvad der føles bedst og mest rigtig for dig. Der er flere muligheder. Den første er, at du siger til din ven, hvordan du har det. Du skriver, at I allerede skriver lidt sammen om, hvad I kunne tænke jer at gøre ved hinanden, så på en måde har I allerede åbnet op for emnet. Du kan evt. snakke med ham en dag eller sende en sms, hvor du fortæller ham, hvordan du har det.
I forhold til sex, så skriver du, at du ikke ved, om du er klar til det. Det kan også være rigtig svært at vide. Jeg tænker, at det bedste du kan gøre, er at mærke rigtig godt efter, hvordan du har det nede i maven. I et forhold kan man sagtens starte stille og roligt ud med f.eks. at holde i hånden eller sidde tæt. Man behøver ikke have sex som det første. Det kan være, du føler dig mere klar om nogle uger eller måneder, og det er helt ok. Du skriver, at dine veninder alle har haft sex, og det kan måske være svært at være den eneste, som ikke har prøvet det. Det er der mange, som kan sætte sig ind i. Man kan godt komme til at føle sig forkert. Men sagen er, at der findes mange forskellige mennesker og det er forskelligt, hvornår man føler sig klar. Og det er helt ok. Så jeg vil anbefale dig at sætte dig alene i et rum og mærke efter, hvad maven siger. Sex bliver allerbedst, når man har lyst til det og mod på det.
Du skriver, at du er nervøs for at blive gravid, og det kan jeg godt forstå. Det er der mange, som er bange for at blive. Der er flere forskellige muligheder for at undgå det bedst muligt. Der findes forskellige former for prævention(beskyttelse), som man kan bruge, når man har sex. Der findes f.eks. kondom til mænd, p-piller og minipiller til piger. Der findes og p-plastre og kondom til kvinder osv. De fleste bruger kondom eller p-piller eller begge dele på samme tid. Du kan læse om de forskellige valgmuligheder og evt snakke med nogen om, hvad der er det bedste. Du kan læse mere om prævention på siden her. Hvis du kunne tænke dig at få p-piller eller minipiller, så skal du vide, at du skal til lægen og få skrevet en recept. Du skal derudover også have dine forældres underskrift på, at du gerne må få pillerne, hvis du er under 15. Det kan måske virke lidt mærkelig, men det er en regel som er lavet, for at passe på unge mennesker, sådan at de ikke føler sig presset ud i noget seksuelt uden at ville det. Det er meget vigtigt at undersøge tingene ordentligt og få en god vejledning omkring prævention. Det gøt, at du kan passe på dig selv bedst muligt, både i forhold til graviditet, men også forskellige kønsygdomme, som kan overføres via samleje. Hvis du er i tvivl, vil jeg anbefale dig at tage en snak med dine forældre eller din læge om de forskellige muligheder.
Jeg ønsker dig held og lykke med din beslutning og håber at alt går godt.
Mai