vil godt have en kæmpe beskrivelse at det ikke kan lade sig gøre
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
jeg vil godt have en lang forklaring om man kan blive voldtaget af begge køn når man sover ved godt jeg har skrevet har ind før men jeg vil godt have et meget længere og dyber svar jeg har vrangforestillingere om at have blevet voldtaget af nogen imens jeg har sovet bået af drenge/piger hvor jeg enten ikke har vågnet eller vågnet lidt og så bare lagt mig til at sove og ikke har følt noget vil bare have et svar jeg kan være 100000% sikkere på at det ikke kan lade sig gøre

Svar:
Hej med dig
Jeg kan høre på dig, at det er noget, der fylder rigtig meget for dig. Jeg kan godt forstå, at du har brug for at være sikker på, at det ikke kan lade sig gøre. Det må være rigtig ubehageligt ikke at vide hvad der er sket i løbet af natten.
Du skriver, at det er vrangforestillinger du har. Vrangforestillinger er urigtige forestillinger, men som opleves som rigtige og sande af den, der har dem. Det er derfor de kan føles rigtig ubehagelige fordi man tror de er sket i virkeligheden. Der kan være forskellige årsager til, at man oplever tvangsforestillinger. Det lyder til, at det er noget du oplever tit og har oplevet i en længere periode. Derfor synes jeg det ville være en rigtig god ide at gå til lægen. Jeg ved godt, at det kan være angstprovokerende at skulle tale om svære ting, men din læge ville kunne snakke med dig om det du oplever og fortælle dig lidt om hvorfor man nogle gange har sådanne forestillinger og hvad man kan gøre for at de går væk.
Du skriver ikke om det er noget du har snakket med andre om, men måske kunne det være en ide, at du snakkede med dine forældre om det også? Det kan nemlig være en god ide at snakke med andre om de tanker, der rumsterer oppe i hovedet på en, fordi de ellers har en tendens til at fylde alt for meget og blive uoverskuelige. Nu ved jeg jo ikke hvordan du har det med dine forældre, men hvis du snakkede med dem om det, så kan det være dine forældre vil gå med dig til lægen, så I er flere der hører hvad lægen har at sige og så du har en med derind, som du stoler på?
Jeg vil lige skynde mig at sige, at det slet ikke er sikkert, at det er vrangforestillinger du har. Nogle gange drømmer man ubehagelige ting i en periode, som kan virke så realistiske, at man tror at de er sket i virkeligheden når man vågner. Måske er det det. Grunden til at jeg skriver det med vrangforestillingerne er fordi du selv nævnte at det kunne være det i dit spørgsmål. Jeg synes stadig det kunne være en god ide med et smut til lægen, da han/hun så kan be- eller afkræfte om det er vrangforestillinger. Det kan nemlig nogle gange give én noget ro og tryghed at have en forklaring på hvad det er der sker med en. Kan du mon følge mig i det?
I forhold til dit spørgsmål om det kan lade sig gøre at blive voldtaget mens man sover, så vil jeg sige at det kan det i princippet godt. Men det er meget usandsynligt! Jeg vil derfor også skynde mig at sige, at man ofte vil vågne af det hvis det skete og man vil ofte kunne mærke, at noget er sket når man vågner om morgenen. Du skriver, at du ikke vågner af det om natten og at du ikke mærker noget. Dette tyder på, at det ikke er noget, der sker i virkeligheden. Det betyder ikke, at det ikke stadig er en ubehagelig oplevelse af have og jeg kan sagtens forstå, at du har brug for at vide dig 100% sikker på at det ikke er sket.
Jeg synes et godt råd er at snakke med nogle om det du oplever om natten. Uanset om det er tvangforestillinger eller mareridt eller noget helt tredje, så er det mange ubehagelige tanker at gå rundt med selv. Måske du har en god ven eller en voksen omkring dig, som du stoler på og er tryg ved? Det kan være at det hjælper at få det sagt højt til en eller måske den anden har et godt råd, som du kan bruge?
Hvis ikke du har lyst til at snakke med en ansigt til ansigt, så er du meget velkommen til at bruge vores 1-1chat, her i cyberhus. Der kan man snakke helt anonymt med en voksen rådgiver om det, der fylder hos en.
Jeg er sikker på, at du har styrken og modet til at få snakket med en om det og måske endda til at gå til lægen. Du har allerede vist et stort mod ved at skrive herind med dine tanker og bekymringer. Det kræver en del at skulle snakke om det svære man oplever i sit liv og det viser mig at du er en meget stærk person. Derfor er jeg heller ikke i tvivl om at du nok skal klare at få styr på det hele!
Jeg håber du kan bruge mit svar!
Med venlig hilsen Astrid