Viden om sex!
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
hej sascha. jeg er en pige på 13½ som har en helt fantastisk kæreste som lige er fyldt 14. vi har være sammen i næsten 5 måneder, og i den tid er vi gået "langsomt frem" hvad angår sex og sådan.
Vi er begge jomfruer, men er kommet tættere og tættere på sex. jeg har givet ham blow- og handjob, han har givet mig finger, og vi gjort det meste af det man nu "kan". vi er begge nået til et punkt hvor vi føler os klar og "lystne" til sex.
vi har snakker rigtig meget om det, og vi har skaffet prævention(kondomer), og nu mangler vi sådan set bare at gøre det. jeg stoler 100% på den her fyr, og han er meget opmærksom på hvordan jeg har det omkring det, og han er utrolig omsorgsfuld. det gør mig tryg, og jeg vil gerne gøre det med ham. men jeg føler mig utrolig udvidende omkring alt det her!!
Jeg hører jo mange ting som fx; "drengen SKAL holde på kondomet når han trækker sig ud" og "det er vigtigt at han trækker sig ud af pigen INDEN han kommer". da vi ikke rigtig har seksualundervisning på vores skoler, føler jeg at jeg ikke rigtig ved noget om det!! kan du ikke fortælle mig hvilke ting der er vigtige? altså som fx. om det er rigtig at han skal trækek sig ud inden han kommer? og jeg ved godt at den seksuelle lavalder er 15 år, men vil du ikke nok godt stadig svare? jeg synes det er utrolig vigtigt at man ved hvordan man skal beskytte sig, og hvad der er vigtigt. hilsen sasha, 13 år.

Svar:
Kære Sasha 13 år
Dejligt at du skriver herind.
Det er godt at høre, at du er så opmærksom på hvordan man beskytter sig, og at i er der hvor i stoler 100 % på hinanden.
Hvis din fyr har kondom på når i har sex, så behøver han ikke at trække sig ud når han kommer. Men det er rigtigt som du har hørt, at han skal holde på kondomet når han trækker sig ud, så sæden ikke ryer ud af kondomet. Se iøvrigt kondomvideoen i lystværelset.
I er begge med til, at første gang bliver en rigtig dejlig oplevelse.
Det kan være en god ide at tænke på stemningen i rummet inden man har sex. Tænd lys, sæt noget afslappende musik på, gør det rigtig hyggeligt, så det føles rart.
Lyt til hianden, vær opmærksomme, det at have samleje er meget følsom og intimt.
Respekter et nej. Det kan være en god ting, at aftale inden "at når jeg siger nej så er det noget jeg mener", så ikke i går hen og overskrider hinandens grænser.
Ens kropsprog udtrykker rigtig meget hvordan man har det i sengen, se på din partner virker han til at nyde det. Tal sammen bagefter, hvordan var det?
Som du skriver har vi en lov i Danmark, der siger at man først må have sex når man er 15 år. Der er rigtig mange føelser på spil, og kroppen skal også være klar til det.
Håber det var svar nok, ellers er du velkommen til at skrive herind igen.
Venlig Hilsen
Sascha