Vi er hemmeligt forelsket
brevkassespørgsmål af
Silja
17 år
Hej Cyberhus. Jeg er en 17 årig pige som lige har været på efterskole i det her år. Jeg havde en dejlig kæreste hele året, men nu er vores forhold slut, da jeg afsluttede det, pga mine følelser var forsvundet fra ham.
Min bedste veninde oppe på skolen har været forelsket i mig hele året, og jeg har vidst det cirka halvdelen af tiden. Det var mig selv, der konfronterede hende med det. Det har selvfølgelig været et hårdt venskab, da jeg har haft en anden, og har ofte såret hende uønsket. Jeg har aldrig haft noget problem med hendes kærlighed til mig, og har altid støttet hende og været der for hende. Jeg har altid været meget glad for hende.
Men for ikke sætligt lang tid siden begyndte jeg også at få noget for hende. Det startede i det små, og vi kyssede lidt og sådan. Men det blev vi eninge om måtte stoppe, da jeg havde en kæreste. Men det blev bare ved på en måde. Jeg blev nød til at afslutte med min kæreste efter 3 måneder hvor hende og jeg havde kysset, da jeg ikke kunne gå rundt og spille på to heste, og jeg var blevet forelsket i en anden. Det er bare sådan at jeg er blevet virkelig forelsket i hende. Og hun er blevet endnu mere forelsket i mig efter, at vi er begyndt at kysse og lave seksuelle ting. Jeg savner hende hele tiden. Det er et helvede at være væk fra hende. Jeg er så glad for, at jeg gik fra min kæreste, da hun er så speicel. Det skal bare lige siges, at jeg aldrig i mit liv havde troet, at jeg skulle falde for en pige. Har altid kun været intresseret i fyre, og er en meget feminin pige. Jeg aner ikke hvad min seksuelitet er nu? Jeg ville stadig sige jeg er hetro, da jeg stadig ikke kunne forstille mig, at være sammen med en pige. ( Udover hende). Jeg har kun lyst til hende i hele verden. Ingen andre.
Når men det væreste ved det her er, at det er en hemmelighed. Vi lever i en stor løgn. Alle tror bare, at vi er bedste veninder. Vores familier ved det ikke. Vi har samme vennekreds oppe fra efterskolen, og de skal på ingen måder vide det. Alt er en stor hemmelighed. Når vi er sammen ude i offentligheden, er vi også kun som veninder, da vi tror folk ville dømme os på det. Det er så mærkeligt, for vi er begge to feminine piger, som kun har været forelsket i drenge. Men nu er vi faldet for hinanden, og jeg kan ikke lade hende gå. Men jeg føler bare heller ikke, at jeg har lyst til, at leve skjult med hende....
Jeg kan heller ikke finde ud af, om det er forkert, men jeg føler bare, at det her er mit liv, og jeg vil gerne leve det på min måde.
Hjælp mig..

Svar:
Kære dig
Tusind tak for dit brev. Jeg kan godt forstå at du føler at du står i et svært dilemma lige nu, og det er meget naturligt at du er lidt forvirret. Jeg vil gerne starte ud med at sige at alle forelskelser er forskellige, men at det lyder til at du både er rigtig glad for og tryg ved din nye kæreste. Det er garanteret også rigtig dejligt at hun i forvejen var en veninde, fordi I så allerede kendte hinanden. Fordi det lyder til at I er glade for hinanden, tænker jeg også at det var den rigtige beslutning at du gik fra din tidligere kæreste. I den forbindelse tror jeg ikke du behøver at tænke så meget over hvad din seksualitet er. Det kan ændre sig meget igennem livet, og i bund og grund blev du jo ikke forelsket i hende fordi hun var kvinde, men fordi hun var et menneske som du syntes godt om. Det behøver ikke betyde at du er lesbisk eller biseksuel, og du skriver også at du ikke kan forestille dig at være sammen med andre kvinder end hende. Så derfor tænker jeg at du måske skal tænke at du blev forelsket i mennesket, ikke i kønnet. Man kan måske sige at din seksualitet er mennesker og ikke begrænset til mand/kvinde? Jeg synes det er en smuk ting at tænke på, fordi det betyder at du virkelig har et åbent hjerte.
Når det så er sagt, så kan jeg godt forstå at det må være frustrerende at leve i hemmelighed. Jeg undrer mig lidt over at du kun kan se de to muligheder som hedder: leve i hemmelighed eller gå fra hinanden. Hvad med hvis I gjorde det offentligt? Hvad er det værste der kan ske? Måske er der nogen som vil synes det er mærkeligt eller som (ligesom jer) måske undrer sig over jeres seksualitet, men alt det vil, med tiden, forsvinde igen. De vil vænne sig til tanken og de vil respektere at det er jeres liv. For det er det jo. Som du selv skriver, så er det dit liv, og du vælger selv hvordan du vil leve det. Der er ingen andre som kan leve lige præcis dit liv - kun dig! Og det lyder virkelig til at du ønsker at bruge dit liv (i hvert fald lige nu) sammen med hende - så hvorfor ikke? Uanset hvad du kan komme på af svar til det spørgsmål, så spørg dig selv - hvad er vigtigst? Hvad vil du fortryde når du engang om 30 år ser tilbage? Vil du fortryde at du levede åbent sammen med den du er forelsket i, eller at I gik fra hinanden fordi hemmeligheden var for meget? Endda en hemmelighed som er baseret på frygt og tanker om hvad andre vil sige - alle de der andre som jo ikke lever dit liv. Jeg tror godt jeg ved hvad jeg ville svare.
Selvom det er et svært dilemma, så lyder det til at jeres kærlighed er stærkere end hvad de andre tænker. Det er der intet forkert i. Du er ikke forkert. Jeres kærlighed er ikke forkert. Så jeg tænker - lev dit liv som du ønsker at leve det. Gør det som er vigtigt og værdifyldt for dig. Lad de andre tænke deres (og leve deres liv), og forsøg ikke at lade det styre dine handlinger.
Jeg håber du kan bruge mit svar, og jeg ønsker jer al mulig held og lykke på kærlighedens vej!
Kærlig Hilsen
Signe