Ved ikk lige..?!
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Hej Cyberhus! og tak for en god brevkasse :D Når, men nu til mit spørgsmål... Det er lidt pinligt ( syntes jeg ).. Jeg syntes at det er lidt forvirrende med alle de pige ting for neden. Jeg er i tvivl om hvor skede er :o. er den lige bag klitoris... eller siden den sammen med klitoris ? Jeg syntes det er forvirrende. Og vi har ikk sexulle timer ( i nu, i hvert fald ).. og hvis det er der sted som jeg tror der er, så er der i hvert fald ' Lukket '... For jeg har prøvet at ' udforske ' mig selv lidt.. og prøvet med en finger der op i det jeg tror er skeden.. men det gør ondt og min finger kan ikke komme op !! så jeg er bange for at når jeg skal til og have sex første gang, så kan han ikk komme op :O !!!! MYSTISK !! :D

Svar:
Hej pige 12 år.
Tusind tak for din ros, og vi er glad for du skriver til Cyberhus.
Jeg kan godt forstå din forvirring med alle de pige ting for neden, at du oplever det er lidt mystisk, er svært at finde ud af og din bekymring for at drengen ikke kan komme op, når den tid kommer. Jeg synes absolut ikke at dine spørgsmål er pinlige. De er rigtigt fine.
Når man kigger på pigens / kvindens køn bag de indre kønslæber, sidder klitoris øverst i revnen som en knop (den er lige så følsom som drengens / mandens tissemands hoved) gemt af kønshår og kønslæber. Den kan være mere eller mindre fyldig og kortere eller længerer.
Under klitoris ligger urinrøret, og det kan være meget tydeligt eller gemme sig ved skedeindgangen (det ligner lidt en stjerne. Hvis du bruger et spejl, kan du kigge på dig selv når du tisser, så du kan se hvor dit urinrør sidder). Skeden sidder mellem 3-5 cm fra numsehulet. Grunden til at du måske ikke kan få en finger op i din skede kan være, at der sidder en lille, tynd hinde foran skeden, som kaldes jomfruhinden.
Jeg ved ikke om du har fået din menstruation endnu, med fra skeden kommer menstruationsblodet. Så du vil kunne se skedeindgangen tydeligt når der kommer blod ud. Ellers kan det også skyldes at der er tørt i skeden, så fingeren ikke kan glide ind. Hvis ikke man er opstemt eller liderlig (har lyst til sex og er våd) kan det sagtens gøre ondt at stikke en finger op i skeden.
Hilsen Mette.