Vaskning af pik
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Hej! Jeg har hørt at når man går i bad skal man trække forhuden på pikken tilbage og vaske der. Tror bare at det gør helt vildt ondt hvis jeg gør det. Gør det ondt? Og hvordan vasker man den på en god måde og uden det gør ondt?

Svar:
Hej med dig
Det er rigtig godt du skriver herind, nu når du er i tvivl. For det er faktisk rigtig vigtigt, at du vasker din pik, også bag hovedet.
Grunden til det er, at der kan gå betændelse hvis ikke man gør det. Noget andet der er vigtigt er, hvis du bruger sæbe, skal det ikke være normal sæbe, men en intim sæbe. Fordi at ph værdien i sæben, skal være neutral når man bruger den på pikken.
Angående det med og trække huden tilbage, så er du 12 år så det er meget normalt, man ikke kan trække det helt tilbage, når ens pik er stiv. Når du så bliver ældre, vil din forhud begynde, at udvide sig så du kan få trukket huden tilbage, uden det kommer til og gøre ondt.
Men hvis du har problemer og det gør ondt, også når den er slap, så syntes jeg du skal gå til din læge. For han kan give dig en recept på noget creme, som kan gøre, at din forhud udvider sig, så du kan trække huden tilbage, uden det gør ondt. Så du kan få den vasket, godt og grundigt.
Jeg kan godt forstå, hvis du syntes det kan være flovt og gå til lægen med det. Men du skal vide det er helt normalt, at man tager til lægen med sin forhud.
Jeg håber du kan bruge svaret
Med venlig hilsen Paw