Valg af partner og aldersgrænse
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej :)
Jeg har for ikke så lang tid siden fundet en rigtig sød mand at være sammen med. Vi er ikke kærester, men jeg begynder at se muligheden vokse mere og mere.
Jeg har altid vidst at jeg er homoseksuel, og næsten altid vidst at jeg er meget mere til ældre fyrre end til dem tæt på min egen alder.
Manden jeg har mødst er 36, og vi kom i kontankt til hinanden over en dating side, hvor de acceptere medlemmer ned til 15 år. Fordi at vi mødstes på internettet, og fordi at jeg heller ikke er så dum, sagde jeg at vi skulle mødes i offenligheden, og så derefter kunne vi tage hjem til ham.
Vi har mødtes 3 gange ind til vidre, og også været i biografen, han er virkelig vennelig, og vil ikke nogen noget ondt.
Da jeg så blev træt af at lyve over for min mor, fortalte jeg hende at jeg havde mødt ham osv. og tog det fint da jeg fortalte det, og sagde at jeg jo altid har været meget moden. Men så her forleden dag, sagde hun til mig, at hun har tænkt eget over det, og mener at han er pædofil, og hun mener at jeg bliver misbrugt. Jeg prøver at forklere hende, at vores møder ikke handler om at jeg kommer, har sex, og så går igen, men at det for det meste bare er os der ser film, ligger i sengen eller i sofaen, og putter med hianden. Hun siger at fordi jeg ikke er 18 endu, kan hun bestemme at jeg ikke må ses med ham.
Jeg har så læst på nogle forskellige sidder, og der står indet om at forældre kan forbyde deres børn til at se andre personer, og der står at den seksuelle lavalder er på 15 år. ( som jo betyder at når man er 15, er man klog nok til selv at bestemme og have sammentykke med hvem man går i seng med ) og pædofili, er bla. at hvis man som voksen har sex med en på 13 eller under.
Mit spørgsmål er så, om hun virkelig kan forbyde mig i at være sammen med ham? Der står intet om at det er ulovligt, nu når jeg er 15, så jeg går ud fra at det ikke er noget hun kan bestemme?

Svar:
Hej med dig
Skønt at du har fundet en fyr som du er blevet glad for. Det er selvfølgelig ærgerligt at det har givet nogle problemer mellem dig og din mor.
Jeg vil med det samme sige at du har helt ret i at loven ikke er et problem i dit tilfælde. Du er over den seksuelle lavalder og din ven gør derfor ikke noget ulovligt.
Det er heller ikke sådan at din mor kan bestemme hvem du må se og være sammen med.
Det er rigtigt at din mor stadig har myndighed over dig, hvilket betyder at hun kan træffe belutninger på dine veje. Men det handler ikke om mindre ting som eksempelvis hvem du kan være sammen med. Det har du selv ret til at bestemme.
Men når det så er sagt tænker jeg at du måske skal overveje at snakke mere med din mor om hvorfor hun tænker som hun gør. Det kan også være at det kunne være en idé at din mor faktisk møder din ven? Det kunne måske gøre hende mere tryg ved ham, og hvis det kan hjælpe med til at dit forhold til ham bliver mindre problematisk mellem din mor og dig er det måske værd at prøve?
Mange hilsner
Niels-Christian