vad skal jeg gøre?

brevkassespørgsmål

vad skal jeg gøre?

brevkassespørgsmål af
ida
11 år
Oprettet 7 år 1 måned siden

jeg har været til fødselvdag ved en ad mine veninder fra min klasse så skulle jeg ud på toilettet og så kom min kæreste ind og så kyssede vi og så bollede vi. hvad skal jeg gøre ps jeg har menstruation!?

Svar:

Kære dig

Du skriver, at du har været til en fødselsdag, hvor du og din kæreste havde sex på toilettet. Rigtig fint, at du skriver herind.

Du skriver ikke, om det er første gang, I har sex, men jeg får et indtryk af, at det måske var første gang? Det lyder som om, at det skete lidt spontant, og at du måske ikke på forhånd havde tænkt, at det var det, der skulle ske, da du gik ud på toilettet?
Jeg tænker på, hvordan du mon oplevede det. Var det dejligt? Følte du dig måske lidt presset til det? Det kan også være, at det føltes godt, men at du måske alligevel har en oplevelse af, at I ikke skulle have gjort det? Oplever du det sådan?

Sex er en meget intim ting mellem to mennesker, og derfor er det vigtigt, at man føler sig klar. Hvis du ikke følte dig helt klar, er det helt okay, at du fortæller din kæreste, at du ikke er klar til at have sex igen lige foreløbig, selvom I har haft sex. Det er vigtigt, at han respekterer og støtter dig i den beslutning - og selvfølgelig omvendt, hvis det er sådan, han har det. Det kan godt være svært at trække en grænse tilbage igen, når den først er overskredet. Men hvis du kan mærke, at du ikke er klar, så er det vigtigt, at du fortæller din kæreste det.

Det kan være meget forskelligt, hvornår man føler sig klar til sex, og hvordan det sker. I Danmark har de fleste sex første gang, når de er ca. 16 år - mens der er nogen, der har sex før, og andre der har det senere. Det er ikke for at sige, at så må man ikke have sex tidligere end 16 år, men det kan måske gøre det nemmere at sige fra, hvis det er det, man vil, når man ved, at det er almindeligt at vente. Jeg tænker også, om du har snakket med din kæreste om sex? Har I snakket omkring, hvor jeres grænser går? Hvad I synes er dejligt? Og hvad I ikke så godt kan lide? Det er rigtig godt at snakke sammen om det, så I undgår at gøre noget, som en af jer ikke har lyst til eller er klar til. Det vil også være rigtig godt, hvis du og din kæreste snakker om, hvordan det var for jer at have sex til fødselsdagen, også selvom det kan være en lidt svær snak at åbne op for.

Du skriver, at du har menstruation. Jeg skal lige være sikker på, at jeg ved, hvad du mener. Fordi jeg tænker, at det kan være, at du nævner din menstruation i forhold til, om du kan være gravid? Har du fået din menstruation efter, at I havde sex? Hvis du har det, er du sandsynligvis ikke gravid. Hvis I har haft sex uden beskyttelse, og du ikke har fået din menstruation, så kan du være blevet gravid. Hvis du har mistanke om det, er det er rigtig vigtigt, at du snakker med en om det, som du har tillid til. Det kan være svært at fortælle det til ens forældre, men måske du kan overveje, om du kan gøre det? Eller måske en venindes mor eller lærer? Du kan også købe en graviditetstest i de fleste store dagligvarebutikker, som f.eks. Føtex eller Kvickly. De hænger typisk lige ved kassen, og kan give et ret sikkert svar allerede fra den første dag, din menstruation udebliver. Hvis du finder ud af, at du er gravid, er det rigtig vigtigt, at du kontakter din læge hurtigst muligt - og husk at fortælle en voksen, du har tillid til, omkring det, som kan tage med dig til lægen og være en støtte for dig.

Her til sidst vil jeg sige, at det er rigtig vigtigt, at I husker at bruge beskyttelse, når I har sex. I kan f.eks. bruge kondom eller p-piller. Men husk, at p-piller ikke beskytter mod kønssygdomme, så det bedste vil være at bruge kondom - så er I både beskyttet mod kønssygdomme og graviditet.

Jeg håber, at du kunne bruge mit svar. Ellers er du meget velkommen til at skrive igen.

De bedste hilsener,
Pernille

PernilleNs billede
Pernille har svaret på dette spørgsmål