Våd
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej jeg er jomfru, men har onaneret, eller det er rigtigt svært for mig. 1. Jeg har enormt svært ved at blive våd dernede når jeg onanere, og det gør at jeg ikke vil have sex fordi så kan det godt gøre ondt. Hvordan kan jeg blive natrulig våd? 2. Når jeg onanere (hvilket jeg ikke gør så meget længere, da jeg ikke kan blive våd + jeg bliver ikke tændt af det, jeg synes ikke det er rart og jeg tænder ikke på det, jeg kan ikke finde ud af hvorfor? Jeg tror ikke jeg kan føle dernede, måske tænder jeg ikke på noget?

Svar:
Hej med dig.
Det er rigtig godt, du skriver herind. Det lyder ikke som om, det er særlig rart for dig at onanere, når du har så svært ved at blive våd. Det skal jo helst være forbundet med noget dejligt, og jeg vil derfor prøve at hjælpe dig så godt jeg kan.
Du skriver, at du ikke vil have sex, fordi det kan komme til at gøre ondt, når du ikke kan blive våd. Først og fremmest vil jeg sige, at du jo kun er 13 år, så det er slet ikke unormalt, at du ikke har haft sex endnu! Faktisk er det ulovligt at have sex, når man er under 15 år (det er det, man kalder ”den seksuelle lavalder”). Langt de fleste har først sex for første gang, når de er ældre end det. Du har derfor stadig masser af tid til at lære din egen krop bedre at kende, uden at skulle være nervøs for at have sex.
Jeg kommer til at tænke på, at det jo slet ikke er sikkert, at du og din krop er klar til at onanere endnu? Det er meget forskelligt, hvornår man begynder at have lyst til onani og sex, og der er ikke noget galt med dig, selv om du ikke tænder på det endnu. Det kan være, at nogle af dine veninder er begyndt at onanere og måske taler om det, eller du har måske læst om det i blade eller på nettet? Så kan man godt komme til at tænke, at man er unormal, hvis man ikke gør det samme – men det er vigtigt for mig at sige til det, at det er du ikke. Vores kroppe udvikler sig helt forskelligt, og når man er 13 år, er man
lige der, hvor man måske ikke altid helt kan finde ud af, om man stadig er barn, eller om man er på vej til at blive mere voksen/teenager.
Der kan selvfølgelig også være andre grunde til, du har svært ved at blive våd. Hvis du egentlig har lyst til at komme i gang med at onanere igen, så er der nogle forskellige ting, jeg tænker, du kan prøve.
Du spørger om, hvordan du kan blive naturligt våd. Det er der mange piger, som kan have svært ved, men man kan heldigvis hjælpe det lidt på vej. Du kan fx prøve at tage lidt spyt eller glidecreme på fingrene, så du ikke bliver ved med at være tør i skeden, når du onanerer.
Vores kroppe kan blive meget påvirket af, hvad vi tænker, og det lyder til, du tænker en del over det her med onani. Jo mere du tænker over det og gerne vil blive naturligt våd, jo sværere kan det faktisk være for dig at blive det – og jo mere kan du miste lysten. Derfor synes jeg, du skal prøve at se, om du kan lade være med at tænke helt så meget over det – selv om jeg godt ved, det kan være rigtig svært. Gør det, når du føler dig helt afslappet og har god tid til at udforske dig selv, og gør det så i det tempo, der passer dig. Det kan også være, du skal starte med at udforske andre områder af dig selv. Du kan fx prøve at kærtegne dine bryster, dine inderlår eller et andet sted, hvor du er følsom og se, om det tænder dig.
Det kan også være, du kan prøve at se, om du kan finde nogle film eller historier, som kan være med til at tænde dig. Jeg ved at der nogle gange er historier i bladet "Vi unge" som handler lidt om sex- det kan være at du skal prøve at købe det en dag.
Hvis du har lyst til at læse lidt mere om det, står der også noget om onani for
piger her.
Husk dig selv på, at du er helt normal, og at du kun skal onanere, når lysten er
der. Jeg er sikker på, du nok skal få lysten tilbage, og at det nok skal blive rart for
dig at onanere igen.
Mange hilsner
Line