Ulovligt når man er fyldt 18?

brevkassespørgsmål

Ulovligt når man er fyldt 18?

brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år

Hej, Jeg tænkte om det var ulovligt at man som 18 årigt var sammen med en på 15? Ved godt at den seksuelle lav alder ligger på 15, men ville bare lige høre for at være helt sikker på at jeg ikke endte med at gøre noget forkert (; Håber i svarer - Casper

Svar:

Hej Casper, 18 år,

Jeg synes det er super godt at du selv tænker over om du er på vej ud i en gråzone... Du får et kort og præcist svar, som udgangspunkt er der ikke noget ulovligt i at du har sex med en pige på 15, så længe hun selv er med på ideen. Der er dog et par undtagelser, ikke at de virker til at være gældende i dit tilfælde (altså ud fra spørgsmålet), men bare for at slå det helt på plads.

Du må ikke have sex med nogen under 18, såfremt du samtidig er deres værge, forælder eller en autoritetsperson, som for eksempel lærer, spejderleder, pædagog, fodboldtræner med mere...

Og nu bliver det lige en ny tone af grå, der står nemlig i lovgivningen, at du ikke må bruge din overlegne alder og erfaring til at lokke pigen til sex... Så I skal være enige om at det er en god ide.

Men hvis undtagelserne ikke er tilfældet, så overholder I loven.

Med Venlig Hilsen

-Sune