Udstødt ?
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej ! :) Jeg er en dreng på 14 år der er biseksuel. Jeg har ikke fortalt det til mine forældre eller mine venner endnu, fordi jeg er virkelig bange for at blive udstødt af dem. De fleste af mine drenge venner virke meget homofobiske, og jeg er sikker på hvis jeg fortæller dem at jeg er biseksuel, så gider de ikke være sammen med mig længere. Mine pigevenner vil nok blive glade for at jeg er til drenge og piger. Min mor udtrykker også engang imellem at hun ikke bryder sig om mænd der er sammen med andre mænd, og jeg er virkelig bange for at hun vil hade mig for det jeg nu er, og om vores forhold bliver anderledes efter jeg fortæller det? Hvad tror i, skal jeg bare springe ud i det og ta' det som det kommer ? :-)

Svar:
Hej Svendborgdreng 14 år.
Tak fordi du skriver til Cyberhus.
Jeg kan godt forstå din bekymring med hensyn til at du ikke har lyst til at blive udstødt af dine forældrer eller venner, hvis du fortæller dem at du er biseksuel. Det vil slet ikke være rart.
Faktisk er der ret mange mennesker (specielt drenge og mænd) som har en indbygget afsky for homoseksualitet og jeg tror det skyldes, at de dels er bange for at have en anden seksualitet og være anderledes dels at det er mest naturligt at en mand og kvinde finder sammen fordi slægten skal føres vidre. Det ligger et sted gemt i vores gener.
I din alder er du formegentlig allerede begyndt at udforske din seksualitet. Det er spændende at udforske sit eget og det andet køn. Kigge på pigerne, tale med dem, holde dem i hånden- samtidig er det spændende. At se på kammeraterne, sammenligne udviklingen af jeres kroppe, stemmer, muskler m.m. Det kan jeg fortælle dig at de fleste unge mennesker gør. Husk på at det er i teenagerårene hvor du udvikler din personlighed og din begynder din seksualitet.
Prøv at se om du kan være i det! Og måske som du selv skriver "ta´ det som det kommer". Måske kunne du tage en generel snak med din mor om seksualitet. Spørg evt hende om hvordan det var at være barn og hvordan hun oplevede sin seksualitet. Så kan det være det er lettere for dig at komme ind på emnet omkring det med, hvordan du har det.
Du kan også vælge at ringe på vores chat og tale med en voksen. Det er bare et forslag.
Hilsen Mette.