Udflåd og menstruation
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hejsa Er det egentlig normalt at man begynder at få udflåd op til ens menstruation? Og er det også normalt at min menstruation kan være op til flere uger forsinket? Det med at jo mere man tænker på at sin menstruation, jo mere kan den blive risikeret at blive udsat, passer det, eller er det bare en myte? Tak

Svar:
Hej Pige 16 år.
Det er helt normalt at du har noget udflåd i forbindelse med ægløsning og før din menstruation. Det er lidt svært for mig at sige, hvad det er for noget udflåd du har og hvad det skyldes, så hvis du synes det er rigtig nederen eller det fx begynder at klø eller der kommer meget udflåd, så synes jeg du skal snakke med din læge om det. Du kan også læse lidt om udflåd ved at klikke her.
Det er også helt normalt at din mentruation er meget ureglmæssig de første par år. Hvis du er rigtig træt af det, så kan du også snakke med din læge om hjælp til at styre din hormonbalance.
På en måde kan man godt sige, at din menstruation kan blive udsat, jo mere du tænker på den. Menstruation er en lidt indviklet proces, hvor dine organer, hormoner og dit nervesystem arbejder sammen. Det er især hormonerne i din krop, der påvirker din menstruation. Stress kan påvirke din hormonbalance og derfor kan det også påvirke din menstruationscyklus. Hvis du fx er bange for at du er gravid og derfor bare virkelig gerne vil have din menstruation, så kan du godt blive lidt stresset over det og dermed nedsættes din hormonbalance og din menstruation kan blive udsat.
Jeg håber du kan bruge mine svar:)
Forårshilsner Mie