Udflåd og kløe
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej, tusind tak for en super god brevkasse! Jeg går bare lige til sagen. Jeg har tit udflåd, og engang imellem kløer det også. Men det er langtfra hver gang, det er bare nogle gange. Er det normalt, eller kan jeg have en sygdom? Jeg er jomfru og jeg onanere ikke, da jeg synes det er klamt og jeg føler mig usikker. Jeg ville heller ikke være glad for at gå til lægen, da jeg er meget bange for lægers berøring. Og jeg vil helst ikke vise mine kønsdele til en læge. Så har jeg også lige to andre spørgsmål. Er det normalt at udflåd lugter, og er det rigtigt, at piger også kan onanere ved at gnubbe sig ad en pude? Håber på nogle gode svar. (:

Svar:
Hej pige 14
Tak for dine rosende ord de varmer :)
Det er helt almindeligt med udflåd og også helt normalt et par år før den første menstruation, meget udflåd kan være tegn på at den første menstruation er på vej, hvis du har fået din menstruation er det ligeså almindeligt og normalt, udflåd er også et tegn på at dine slimhinder fungere som de skal.
Hvis din udflåd er meget ildelugtende/stærk lugt eller har en anden farve,  skal du kontakte din egen læge, eftersom det kan skyldes en infektion i skeden.
Du skal vide at lægen er uddannet til at give gynækologiske undersøgelser og er noget vedkommende gør dagligt, så hvis du er nervøs, så fortæl din læge det inden og på den måde kan din læge tage lidt ekstra hensyn til dig, det er helt normalt at være nervøs første gang og det er også okay. Du kunne muligvis tage en voksen med første gang, som du føler dig tryg ved.
Onani/berøring er helt almindeligt og normalt, nogle får lyst til at forsøge at røre ved sig selv tidligt i puberteten andre oplever først interessen sent og begge dele er helt okay. Man kan sagtens onanere ved at gnubbe sit underliv op og ned af en pude, med hensyn til onani er det kun fantasien der sætter grænser.
Håber at du kan bruge mit svar, du er selvfølgelig velkommen til at skrive ind igen, hvis du har flere spørgsmål.
Venlig Hilsen
Sascha