udflåd men ingen mens?
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej Cyberhus.
Det er sådan at jeg har haft udflåd i ca 3/4 år. Men har stadig ikke fået min mestration? Hvordan kan det være, og er det normalt?
Mvh. Nicole

Svar:
Hej med dig
Jeg kan godt forstå, at du bliver nervøs eller undrer dig over, at du ikke har fået menstruation, selvom du har haft udflåd i næsten et år. Det er helt naturligt at tænke over, om der mon er noget galt eller alt er, som det skal være. Det tror jeg, rigtig mange har oplevet - at der er noget, som man bare ikke forstår. Så det er rigtig fint, at du skriver herind og spørger.
Som mennesker er vi forskelligt indrettet og vores kroppe er forskellige. Det er ikke unormalt, at der kan være forskel på, hvordan man oplever ting som f.eks. menstruation. Det kan både svinge hvornår man får det første gang, hvor længe det varer og hvor mange dage eller måneder, der går imellem to menstruationer. På den måde er vi helt unikke og ikke alle følges ad. Det kan både være fedt og også frustrerende at man ikke bare går igennem det helt samme forløb og kan sammenligne sig med andre. I forhold til menstruation er det meget forskelligt, hvornår den kommer og hvordan kroppen opfører sig i forbindelse med det. Derfor kan man ikke sige, at der er noget, der er mere normalt end andet. I forhold til udflåd, så kan det også svinge meget, hvor lang tid før den første menstruation, at man får det. Det kan være nogle måneder før og det kan være flere år før. Så bare rolig - det lyder ikke til, at du på nogen måde er unormal, når du har ventet i 3/4 år. Din krop er simpelthen bare anderledes indrettet end dine veninders. Og det er helt normalt. Hvis du kunne tænke dig at læse mere om udflåd og menstruation, så har jeg fundet en artikel på sexlinjen.dk, som beskriver både hvad der sker, når man får menstruation, hvordan det føles, den første menstruation osv. Den kan du læse her.
Puberteten er en tid, hvor der sker rigtig meget med kroppen, og derfor vil du måske kunne opleve andre ting, som du er i tvivl om eller undrer dig over. Hvis det sker, så skal du være velkommen til at skrive flere spørgsmål herind. Det kan være godt at få nogle tanker med på vejen, og høre mere om, hvad der sker. Du kan også skrive brevkasser eller chatte med en rådgiver på sexlinjens hjemmeside. Måske kan det være rart for dig at snakke med en veninde om det hele - selvom I måske ikke oplever det helt samme, så kan I undre jer sammen. Det kan være en god støtte at have én, som man kan komme til og fortælle. Så du kan overveje, om du skal indvie en af dine veninder i dine tanker omkring menstruation osv.
De bedste tanker fra Mai