Udflåd
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej. Jeg er en pige på 15 og har snart været sammen med min kæreste i 3 måneder. Vi er begyndt at være mere og mere sexuelle aktive, men jeg har rigtig meget udflåd! Jeg er bange for at det vil frastøde ham og jeg synes også det er klamt. Er der noget jeg kan gøre for at det forsvinder? Er det noget man har i en periode og forsvinder igen eller er det noget nogle folk bare har resten af deres liv? Jeg ved godt at man kan bruge hygiejnebind, men det har jeg ikke særlig meget lyst til for det første er det dårligt for miljøet og jeg ville ikke ødelægge "the moment" ved at jeg lige skal ud og tage mit bind af. Hvad gør jeg? Hilsen....

Svar:
Hej pige 15 år.
Jeg kan fortælle dig at det er helt normalt at kvinder har udflåd, i større eller mindre grad. Mængden kan normalt variere alt efter hvor du er i din cyklus. Udflåd er klart eller let hvidligt og lugtfri og er det er absolut ikke klamt. Hvor meget udflåd der kan være, er svært at forklare, men hvis du skal skifte trusser flere gange om dagen, er det nok lige i overkanten og det kunne være en ide´at kontakte din læge. I skeden er der mange forskellige bakterier og mikroorganismer som lever i fin balance.
Hvis der sker ændringer i sammensætnignen (altså en ubalance) kan nogle af mikroorganismerne dominere, så der opstår en infektion eller svamp mm. Det kan opstå hvis du bl.a vasker dig i skridtet med almindelig håndsæbe (det kan være en ide at benytte intim sæbe - med rette ph), hygieinebind, tætsiddende tøj, kulde og træk i underlivet, har seksuel aktivitet uden kondom og i meget, meget sjældne tilfælde sygdomme. Hvis du synes dit udflåd er ildelugtende, lugter lidt af fisk, er klumpet, kærnemælkslignende, får feber og/ eller der er kløe og svie fra skeden og udvendig, vil jeg råde dig til at kontakte din læge, som kan hjælpe dig med den rette behandling.
Husk på at læge er der for at hjælpe dig. Husk at tale med din kæreste om han også har problemer med udflåd, måske har han også problemer og skal i behandling. Det er ret vigtigt så I ikke smitter (med skedekatar - candida svamp, klamydia mm) hinanden.
Bedste hilsner Mette.