Udflåd

brevkassespørgsmål

Udflåd

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år

Hej hej. Jeg er en pige på femten år. Jeg har haft mit udflåd i cirka fem år, og har haft min menstruation i cirka fire år. Min menstruation har altid været uregelmæssig, og nogle gange har jeg mistet den i et halvt år. Jeg var engang hos lægen, fordi jeg skulle vide hvad jeg skulle gøre for at min menstruation skulle blive regelmæssig, min læge gav mig p-piller uden at undersøge mig. Jeg har altid haft meget udflåd, hvilket er meget irreterende. Mit udflåd går igennem bukserne, og min mor gider ikke at købe trusseindlæg til mig. Men det jeg skal spørge om, er om noget er galt mwd mit underliv, elle rom jeg skulle gå til en gynægolog. Jeg har som sagt altid haft meget udflåd, og aldrig regelmæssig menstruation. Mit udflåd er brunt, meget tykt, altså det er så tykt, at når jeg er på wc, så hænger det i min vagina som snot. Det er brunt og det lugter. Skal jeg gå til gynægolog? Jeg har aldrig haft sex med nogen.

Svar:

Hej Pige 15 år.

jeg kan godt forstå, hvis du synes det er meget irriterende med det udflåd, som du fortæller du har. Du skal dog vide, at udflåd er helt naturligt og normalt. Mange piger har udflåd fra de kommer i puberteten og til de kommer i overgangsalderen. Udflåddets udseende og mængde styres af de kvindelige kønshormoner og vil derfor være forskellig gennem din menstruationscyklus.

Jeg er ikke læge, så jeg kan desværre ikke forklare dig helt præcist hvordan det hænger sammen med det her udflåd. Men i brevkassen "Sundhed og sygdom", er der en som har skrevet et spørgsmål, der minder meget om dit. Det kan du læse ved at trykke her.

Hvis du stadig er lidt utryg ved det hele, så synes jeg det vil være en rigtig god idé hvis du kontakter din egen læge og siger at du gerne vil undersøges. Så skal din læge nok bedømme om du skal have en henvisning til en gynækolog.

Jeg synes det er ærgeligt, at din mor ikke vil købe trusseindlæg til dig. Jeg synes du skal prøve at spørge hende igen, og husk at forklare hende hvor meget du har brug for dem. Hvis din mor stadig ikke vil købe trusseindlæg til dig, så synes jeg at du skal kigge forbi chatten i cyberhus. Her kan du snakke anonymt med en voksen som også gerne vil prøve at hjælpe dig. Den er åben mandag-torsdag kl.14-19. Du kan logge på chatten ved at trykke her.

Jeg håber du kan bruge mit svar. Held og lykke med det hele :)

Venlig Hilsen Mie