Udflåd :(
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hejsa /: Jeg er begyndt at lugte rigtig grimt forneden. tit så kan jeg lugte det igennem tøjet og det er bare så trist for har slet ikke lyst til at gå ud, har snakket med min mor om det og hun siger at hun ikke kan lugte noget. men det kan jeg altså. igår var jeg i blockbuster for at finde mig en film, så jeg sætter mig på hug og begynder at lede men så kunne jeg lugte det igen og valgte så bare at gå istedet for at låne en film. kan simpelthen ikke holde det ud mere :-(

Svar:
Hej pige 16 år.
Tak fordi du skriver til cyberhus.
I forbindelse med at man vokser fra at være pige til at være kvinde, sker der også noget med vores kropsdufte. Vores produktion af hormoner ændres og udflåd (hvidligt og klar slimet væske) fra skeden får en anden duft. Selvfølgelig hvis der kommer gulligt -grønligt udflåd og det lugter meget fælt eller svier / klør, kan det være tegn på infektion. Det er ikke alvorligt men så skal man gå til sin læge som kan undersøge om man skal i behandling.
Noget der også kan ændre duften i skeden kan være hyppig brug af sæbe som har en basisk PH. I skeden er der en sur PH som sørger for at bakterierne har svært ved at gro. Hvis man vasker sig meget fordi man er bange for at lugte ændres PH. På apoteket kan man købe noget intim sæbe (vivag), som er bedre at vaske sig med forneden. Ellers kan man også bruge A 38 som smøres på og skylles af igen.
Prøv at tale med din mor om at det påvirker dig, at du er banger for at du lugter grimt forneden. Hun kan evt tage dig med til lægen for at du kan blive forsikret om at det er normalt at dufte som dig, og at du lige så stille må lære den duft at kende:-) (Hver enkelt kvinde har sin duft, og må bruge lidt tid til at lære den at kende og blive fortrolig og tryg ved duften)
Hilsen Mette