Uden kondom
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Kan jeg få en sexsygdom hvis jeg har sex med min kæreste som er jomfru hvis vi ikke bruger er kondoom?????
(er også selv jomfru så det er meget spændende for os begge)

Svar:
Hej med dig.
Der er selvfølgelig altid størst risiko for at få en sexsygdom, hvis man er i seng med en, som har haft andre partnere førhen, men der er også en risiko, selvom I begge er jomfru.
Derfor vil jeg opfordre jer til at bruge kondom for at være på den sikre side. Hvis I vælger ikke at gøre det uden, er det en god idé at blive tjekket ved lægen for, om I skulle have fået nogen form for sexsygdom efter jeres første gang. Det er generelt en god vane at blive tjekket for sådanne ting ca. en gang om året - især hvis man har haft sex med flere forskellige.
Som en sidste lille ting vil jeg nævne for dig, at den seksuelle lavalder er på 15 år. Den er fastsat ud fra en vurdering af, at unge først er fysisk og psykisk klar til sex, når de når denne alder. Derfor vil jeg opfordre dig og din kæreste til at være helt sikre på, at I føler jer klar, inden I har sex for første gang.
Kh. Matilde