udeblivende mens
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hej.. Jeg er en pige på 18 år. Jeg ar ikke haft min menstruation i 7 måneder nu. Der har været noget, der har været sådan halvt om halvt for et par måneder siden. Jeg går og begynder at bliver ret så bekymret for om der kan være noget galt. Min menstruation har altid været uregelmæssig, men dette her begynder at bliver for længe, synes jeg. Jeg havde sex i sommers, men der fik jeg menstruation et par uger efter, så jeg kan vel ikke være gravid? Og jeg har ikke haft sex siden. Man har jo hørt om unge piger, der ikke opdager de er gravide før de skal føde.. Det håber jeg ikke kan være muligt i mit tilfælde. Jeg får en gang i mellem smerter, der minder om menstruationssmerter og får ømme bryster, men der sker bare ingenting! Jeg har en veninde der ikke havde det et år, men fik så p-piller for at få det igang igen, er det en mulighed? Hvad skal jeg gøre?? Venlig hilsen herfra

Svar:
Hej Anonym
Kan godt forstå du er ved at blive ret bekymret, og det er godt at du skriver. Særligt hvis din menstruation altid har været uregelmæssig. Men at den er udeblevet i så lang tid lyder ikke helt normalt og jeg synes det er vigtigt at du får tjekket hvad der kan være grunden.
Ud fra hvad du skriver lyder det usansynligt at du skulle være gravid, fordi du har haft menstruation siden, selvom det ikke var meget. Men den eneste måde du kan være sikker er på at komme afsted til din læge og få det tjekket. Du kan selvfølgelig også købe en test og tjekke det selv, men tests kan man tage forkert og aflæse forkert, så den sikreste måde er ved at komme afsted til lægen.
Det er rigtigt at det måske er muligt at kick-starte menstruationen igen med p-piller, men inden du kan få p-piller skal du et smut forbi din læge til en snak. Pillerne er på recept, og lægen må ikke udskrive p-piller til dig uden at du først har været til en snak med lægen, men det er også vigtigt først at finde årsagen til at den udebliver først.
I det hele taget er mit bedste bud at du kommer afsted til lægen og får tjekket hvad det er der gør at du pludselig ikke får din menstruation mere. Der kan være mange forskellige årsager og langt de fleste er heldigvis fuldstændig harmløse. Men jeg kan læse i dit spørgsmål at det er begyndt at gå dig på og at du bruger mere og mere energi på at spekulere over hvad der er galt. Det i sig selv synes jeg er nok til at du bør komme afsted til lægen, men der kan selvfølgelig ogås være en lille risiko for at det er noget alvorligt der gør at den udebliver. Så mit bedste bud bliver altså...afsted til lægen.
Håber du kommer afsted til lægen så du kan få styr på hvad det handler om.
Mange hilsner
Niels-Christian