Ubeskyttet sex

brevkassespørgsmål

Ubeskyttet sex

brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år

Hej

jeg havde ubeskyttet sex med min kæreste og da jeg fornemmedede at jeg skulle komme trak jeg mig ud af hende.

Efter jeg havde trukket mig ud kom jeg så først cirka et minut efter

Kan hun blive gravid?

Svar:

Hej med dig

Det er godt, at du skriver til os for at få svar på dit spørgsmål. Du er bestemt ikke den eneste, der har prøvet at stå i den situation. Det kan være svært at finde ud af, hvornår risikoen for graviditet er størst. Derfor kan jeg godt forstå, at du tænker på, om din kæreste kan være gravid, når I har haft ubeskyttet sex.

Når man har ubeskyttet sex, vil der altid være en risiko for graviditet. Jeg kan ikke fortælle dig, om din kæreste er blevet gravid, men risikoen er lille.

Din kæreste kan blive gravid, når hun har ægløsning. Det har hun ca. 14 dage efter hendes sidste menstruation. Ægløsning betyder, at der løsnes et æg fra æggestokken, som bevæger sig mod livmoderen. Hvis ægget møder sædceller på vejen, kan det blive befrugtet, og din kæreste kan blive gravid. Hvis det ikke sker, får hun menstruation. Du fortæller, at du trak dig ud, inden du kom, og derfor er risikoen for graviditet lille. Der er dog mulighed for, at der kommet præsperm, som kan indeholde sædceller. Vil I være helt sikre på, at din kæreste ikke er blevet gravid, kan I tage en graviditetstest. De kan købes i de fleste supermarkeder, i Matas eller på Apoteket. Hos lægen kan man også få lavet en gratis graviditetstest.

For at undgå at I kommer til at stå i en lignende situation igen, er det en rigtig god idé at bruge prævention. Med prævention kan i undgå både graviditet og sexsygdomme. Der er forskellige former for prævention, men langt de fleste vælger at bruge kondom eller p-piller. Kondomet har den fordel, at det beskytter mod graviditet og sexsygdomme. Mange som har en fast en kæreste, vælger dog at bruge p-piller. P-piller beskytter mod graviditet, men ikke mod sexsygdomme. Din kæreste kan få p-piller ved at gå til lægen.

Det vil være en god idé, at tale med din kæreste om prævention. I kan sammen finde ud af, hvad der vil passe bedst til jer.

Jeg håber, at du kan bruge mit svar.

Venlig hilsen

Charlotte