uafklaret seksualitet
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Der skete det at jeg mistede den eneste person, som jeg har haft brug for i mit liv og jeg gik igennem en virkelig hård periode, jeg blev ekstrem isoleret og ensom, en af mine gode venner fik så mast sig igennem min facade og var der for mig igennem hele forløbet. Jeg havde en kæreste på daværende tidspunkt men jeg havde sort set lukket alle ude af mit liv, inklusiv hende og det gjorde hende rimelig frustreret og irriteret og hun begyndte at opsøge skænderier, hvilket fik skubbet hende endnu længere væk fra mig og jeg gik mere hen og støttede mig op af min ven. Problemet er så at jeg ikke føler at jeg kan undvære ham, vi er blevet utrolig tætte i den tid og vi sover sammen, hver nat. Og ligegyldig, hvor meget jeg hader at indrømme det så er jeg tiltrukket af ham. Jeg er så i tvivl om at jeg er gået hen og blevet biseksuel/homoseksuel, eller om det kun er fordi at han var der, da jeg mest havde brug for en? Ved ikke om det går væk igen eller om jeg skal ligge kortene på bordet og overvejer om jeg faktisk har ”rigtige” følelser for ham.

Svar:
Hej med dig.
Du skriver selv at du er blevet meget tæt med din ven, fordi han har støttet dig, mens du havde det rigtig svært. Det må være dejligt med sådan en ven. Når I sover sammen hver aften og har snakket meget sammen, mens du følte dig ensom, betyder det selvfølgelig at du har fået et helt særligt forhold til ham. Når man deler følelser med et andet menneske og man bruger meget tid sammen, så kan der sagtens opstå en følelsesmæssig afhængighed.
Denne afhængighed han godt blive til en tiltrækning. Jeg kan godt forstå, hvis du kan være blevet lidt i tvivl om du er homoseksuel/biseksuel. Jeg synes du skal prøve at tænke på hvilken slags kærlighed du føler du har til ham. Er det mest vennefølelser? Eller er det mere kærestefølelser?
Jeg kan desværre ikke give dig et præcist svar på om du er homoseksuel eller biseksuel. Hvis du ikke før har oplevet at blive tiltrukket af drenge, så kan det godt tænkes du mest er blevet tiltrukket af din ven, fordi han har været en god støtte og fordi I har været meget tætte. Men kan også sagtens tænkes at du rent faktisk er begyndt at blive tiltrukket mere af fyre.
Når man er i puberteten er det også helt normalt at blive lidt i tvivl om sin seksualitet. Der er rigtig mange teenagere som bliver lidt i tvivl om sig selv og det kan godt tage lidt tid, før man finder  ud af hvad man er til. Hvis er du i tvivl, så kan det godt være du bare skal prøve dig frem. Du kan jo prøve at fortælle din ven hvordan du føler. Hvis nu han gengælder dine følelser, så kan I jo prøve at have en forhold. Hvis nu han ikke føler det samme, så må du prøve at snakke med ham om, hvad der så skal skal ske.
Så selvom du er tiltrukket af ham, så er det ikke sikkert du er homoseksuel eller biseksuel. Det kan sagtens være fordi du er blevet så tæt med din ven at du er tiltrukket af ham. Men det kan også være fordi du bare helt naturligt er blevet lidt i tvivl om din seksualitet. Måske er du til fyre lidt nu og det  kan være du senere igen er til piger. Men det tager som sagt lige lidt tid at lærer sig selv helt at kende og finde ud af hvad man er til.
De bedste hilsner
Sine