Tror min bedste veninde er forelsket i mig...
brevkassespørgsmål af
forvirrede pige her...
16 år
Jeg har nok lidt af et problem, min bedste veninde ser ud til at være forelsket i mig... Det ligner tegnene i hvert fald. Hun har kysset mig op til flere gange (hvor hun har lagt noget i det), bedt om labdance - kan godt gøres uden der er noget i det I know, bliver jaloux når jeg er sammen med andre fyre. Jeg er selv pige, og min veninde er bi- hvilket vil sige at der godt kunne være noget. Jeg kom i tanke om det tidligere, og fattede at det ville give mening. Jeg ved virkelig ikke, hvad jeg skal gøre, hjælp mig! Vil ikke have hun ved at jeg tror det om hende, og det skal ikke blive akavet mellem os. Hun er trods alt min bedste veninde, og sådan skal det forblive.

Svar:
Kære dig
Tak for dit brev.
Jeg kan godt forstå at du er i tvivl om hvad du skal gøre, for du ønsker jo ikke at såre din veninde, men samtidig er du også nødt til at føle dig tilpas. Jeg tænker at der er mange måder at være venner på, og at din veninde måske tænker at det er hendes måde at vise sin kærlighed til dig på. Du skriver at hun er bi, så det kan også være at hun er blevet vild med dig, men eftersom hun ikke har sagt noget, så kan det være svært at vide sig sikker på. Derfor må mit bedste råd være at du prøver at snakke med din veninde og hvordan I er venner, og hvad der er OK og hvad der er over grænsen. Det er ikke unormalt for heteroseksuelle veninder at kysse hinanden og lave sjov med deres seksualitet (uden at være forelskede), og det kan jo være at hun tænker at det er sådan man er venner. Men hvis det gør dig utilpas, så er det bedste at du siger noget til hende. På den måde kommer du ikke til at gå rundt med trælse følelser og tvivl om hvad hun føler for dig.
Du skriver at hun er din bedste veninde, og jeg tænker at det netop er ens bedste veninde man kan fortælle alting til - uden at hun dømmer dig eller bliver sur. Det er også fra ens bedste veninde at man skal høre sandheden, fordi venskabet er så stærkt at det kan bære det. Hvis man begynder at holde ting hemmelige, så risikerer du at hun kan mærke det eller at du trækker dig væk fra hende. Begge dele vil måske betyde skænderier, og det lyder ikke til at du ønsker det. Faktisk så lyder det til at det eneste du er helt klar omkring, er at I skal fortsætte med at være bedste veninder. Og det er bare rigtig godt.
Så mit bedste bud på dit dilemma er at du snakker med hende og er ærlig omkring hvad du oplever. Snak om hvad I ønsker at jeres venskab skal være, hvilke forventninger I har til hinanden og hvad man kan gøre hvis man er uenig med den anden. På den måde bliver jeres venskab endnu stærkere, og du kan føle dig mere rolig. Du er meget velkommen i vores chat, hvis du har brug for flere råd til præcis hvordan sådan en samtale kunne være.
Jeg håber du kan bruge mit svar.
Venlig hilsen
Signe