Tror jeg er biseksuel
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej Cyberhus :) jeg har et lille problem. jeg tror jeg er til piger.. Altså jeg kigger på drenge, og kan ogsp godt syntes nogle er pæne.. Men for ca et halvt år siden, var jeg sammen med en pige, vi snakkede sådan midt om at drenge ikke kunne kysse.. ja også ville vi så gøre det.. Først var det bare sådan et hurtigt et. Men det udviklide sig til at vi snavede.. det var faktisk rart, og når jeg ornanere tænker jeg kun på at gøre noget frækt med hende.. Pigen er også biseksuel. Og jeg tror faktisk at jeg er mere til piger.. Men jeg tør ikke at sige det til minr forældre og miN bv, for jeg er ikke helt 100 % sikker på det..
ved ikke helt hvad jeg skal gøre, håber i vil svare mig
kh.. natalie.

Svar:
Hej Natalie.
Selvfølgelig vil vi svare dig. Det er rigtig fint, du skriver herind med din tvivl. Hvis du gav dig god tid til at kigge tidligere brevkassespørgsmål igennem, ville det også hurtigt gå op for dig, at du ikke er alene om at gå med disse bekymringer og tanker. Faktisk er der rigtig mange unge, som på tidspunkter i deres liv bliver i tvivl om deres seksualitet, og som ønsker svar herpå.
Jeg kan godt forstå, at du kommer til at tænke på, om du måske er biseksuel. Når man pludselig oplever, at ens krop reagerer på en dejlig måde ved tanken om, synet af og berøringer ved piger, er det helt naturligt, at man kommer i tvivl om, om man er til piger eller drenge. Som du selv skriver, er du dog ikke 100% sikker på det, og derfor synes jeg ikke, du skal ligge dig fast på, om du er det ene eller det andet, for det haster ikke. Mange mennesker bruger flere år og finder først i voksenlivet ud af, hvad de egentlig er til. Selvom det kan være lidt frustrerende ikke at vide og samtidig spændende at finde ud af, må du huske dig selv på, at du med tiden sikkert bliver mere og mere sikker og derved også får lettere ved at fortælle det til dem, du gerne vil fortælle det til.
Jeg ved, at mange mennesker, der har tvivlet på det samme som du, først endeligt har kunnet afgøre deres seksualitet, når de har gjort sig en masse erfaringer med både piger og drenge. Det handler nemlig om at lære sine egne følelser og kropsreaktioner at kende, og jo mere tid man giver det, desto lettere bliver det at finde ud af, hvad man allerbedst kan lide. Så mit allerbedste råd til dig er, at du skal tage det stille og roligt og fornemme dig frem. Du må også huske på, at det er helt okay både kun at være til drenge, kun at være til piger og være til begge dele. Mind også dig selv om, at nu hvor du ikke er helt sikker, er der ingen grund til at fortælle om det til nogen. Tænk, hvis du nu skulle til at forklare dem, at det ikke længere er sådan. Det ville sikkert kun forvirre dem og gøre situationen træls og besværlig for dig. I stedet kan du måske fortælle dem om din tvivl. Det kan være rart at snakke med nogen, man holder af om de ting, der fylder meget for en, og det lyder som om, du er meget optaget af dette. Så hvis du har mod på det, kan du fortælle en, du stoler på, om de tanker, du har gjort dig. Måske kan han/hun genkende følelsen eller hjælpe dig på vej.
At du godt kunne lide at kysse din veninde og tænker på hende under onani betyder ikke nødvendigvis, at du ikke længere er til drenge. Den gode oplevelse med din veninde har bare printet sig fast i din krop og vil sikkert sidde der, indtil du får en lige så god - og måske endnu bedre - oplevelse med en anden pige eller dreng. Lige nu er din krop i en udviklingsfase, hvor hormonerne strømmer rundt i kroppen og forsøger at finde ud af, hvad der er godt og mindre godt. Det kan være forvirrende, men jeg vil råde dig til at følge din krops lyster. Med tiden kan den sikkert give dig det klare svar på, hvad du er til.
Jeg håber, mit svar kan bruges.
Kh. Matilde