Trekant med hendes bror og kæreste.
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej! Brevkasse... Jeg er en pige på 14 år, og har et problem.
Min veninde holdte noget "hyggedruk". Da det næsten var midnat havde alle fået lidt af drikke.
Min veninde's kæreste og hendes tvillingebror var der også. Igennem hele aften havde de to flirtede med mig, og jeg blev liderlig. Er det normalt?
Når, men tilbage til sagen.. Vi havde siddet og flirtede en del, og så blev min veninde og hendes kæreste uvenner. Hun besluttet dermed og tage hjem til sin mor da hyggedrukken blev holdt hjemme hos sin far. Også skete det bare, vi gik alle tre sammen ude på toilettet og jeg fik den i alle huller.
Er det forkert? og hvordan skal jeg sige det til hende.
HJÆLP.

Svar:
Hej med dig
Det lyder som en træls situation, du står i - og du ved ikke helt, hvad du skal mene om det hele. Det kan jeg godt forstå. Og jeg vil prøve at give dig et svar, som du forhåbentlig kan bruge.
Du har været sammen med din venindes bror og kæreste, og du spørger, om det er forkert. Allerførst skal du vide, at du bestemt ikke er den eneste, som har stået i sådan en situation. Det kan være rigtig svært at styre sine følelser i nogle situationer. Og så kan man komme til at holde i hånd, kysse eller være sammen med en, som man fortryder bagefter. Det er sådan, at når man har en veninde, så er det mest fair overfor hende, at man ikke er sammen med hendes kæreste. På den måde er man med til at respektere det forhold, som de har kørende. Men når hendes kæreste og bror flirter med dig, så er det ligeså meget kæresten, som lægger op til noget. Og det er ikke særlig pænt gjort af ham. Det er forståeligt, at du bliver påvirket af, at der er to fyre, der flirter med dig og bliver revet med af stemningen. Det er der mange, der ville blive. Men i sidste ende, så ville det have været bedst, hvis I kunne have sagt nej - begge to. Det kan ske, at man gør noget, som ikke er så smart, ind imellem. Nu står du, og ved ikke helt, hvad du skal gøre - og det forstår jeg godt. Jeg vil råde dig til at sige det hele til din veninde.  Hun fortjener at høre sandheden. På den måde skal du heller ikke gå og lade som ingenting, for det kan gå hen og gøre rigtig ondt nede i maven, hvis du ikke kan være ærlig overfor hende. Det kan måske ende med, at du slet ikke kan være sammen med hende, fordi det er for svært, og det vil være ærgerligt. Der er også risiko for, at enten broderen eller kæresten fortæller hende det på et tidspunkt. Og det ville måske være rarest for dig, at din veninde hører det fra dig først og ikke af omveje. Du kan vælge at sige det til hende face to face eller du kan skrive til hende. Fordelen ved at skrive er, at du får sagt det hele, og at du undgår at se hendes reaktion. Ulempen er, at samtalen ikke bliver så flydende, og der kan ske misforståelser over skrift. Fordelen ved at sige det face to face er, at I kan snakke det igenne, imens I sidder sammen og kan se, hvordan den anden har det. I vil også kunne snakke det hele igennem på én gang, i stedet for at have en samtale kørende over flere dage. Ulempen er, at det kan være sværere at tage sig sammen til. Der er ikke noget, som er mere rigtigt, end det andet - så det handler om at mærke godt efter, hvad der vil fungere bedst for dig. Du kan evt skrive fordele og ulemper ned på papir og derefter vurdere, hvad du hælder til.
Du skal vide, at din veninde sikkert bliver ked af det og måske ikke vil snakke med dig. Det vil være en naturlig reaktion, når man hører noget, som gør én ked af det. Det bedste, du kan gøre er at give hende plads og luft. Og derudover prøve at tænke, at det er helt forståeligt, at hun bliver sur. Hvis du giver hende noget luft, så kan du f.eks. prøve at kontakte hende efter noget tid og høre, om I skal ses igen. Det kan være hårdt for både dig og hende, og jeg vil råde dig til at finde en anden god ven eller veninde at snakke med om det hele. På den måde har du også en støtte, hvis det bliver svært. Du er derudover meget velkommen i vores chat, hvor du kan snakke med en rådgiver og få råd.
Jeg krydser fingre og håber på den bedste løsning på situationen.
Mai